پیوند ها
نظرسنجی سایت
آمار بازدید سایت
گزارش كارآموزي در اداره توزيع برق بخش بادرود
مشخصات فایل گزارش:
فرمت: وورد، Word تایپ شده( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحات: 53 صفحه
کیفیت: بسیار عالی
با ارائه این گزارش کارآموزی به استاد راهنمای خود قطعا نمره 20 را کسب خواهید کرد. ما این مورد را به شما تضمین خواهیم کرد پس با خیال راحت این فایل را خریداری نمایید.
قسمتی از متن گزارش:
شرايط پارالل نمودن(موازی نمودن) دو دستگاه ترانسفورماتور
در مواردي كه دو دستگاه ترانسفورماتور مي بايستي بصورت پارالل در مدار قرار گيرند رعايت نكات ذيل ضروري بنظر مي رسد .
1- نسبت تبديل دو ترانسفورماتور با تولرانس 5%+ـ مورد قبول مي باشد نسبت تبديل را بايد به كمك يك ولتمر در كليه حالات كليد تنظيم ولتاژ اندازه گيري كرد مقادير اندازه گيري شده براي هر سه فاز يكسان باشد پس از آن آزمايش كليد تنظيم ولتاژ را بايد به روي وضعيت مورد نياز قرارداد منظور از وضعيت مورد نياز وضعيتي است كه ولتاژ آن با ولتاژ شبكه مطابقت دارد .
2- گروه اتصال ترانس مساوي با يكديگر باشد.
3- درصد ولتاژ اتصال كوتاه با تولرانس 10%+ـ قابل قبول است Ukn همان درصد ولتاژ اسمي اتصال كوتاه مي باشد كه بر روي پلاك مشخصات مقدارش داده شده است .
4- ولتاژ اسمي دو ترانسفورماتور بايد يكسان باشد .
عواملي كه باعث قطع فيدرهاي فشار ضعيف مي شوند :
1- عدم استفاده از فيوزهاي مناسب با جريان مجاز كابل و جريان مجاز از هادي شبكه .
2- ميزان و نحوه بار گيري از شبكه .
3- رشد بار .
4- نامرغوب بودن تجهيزات .
5- نزديك شدن فازها به يكديگر بدليل ريگلاژ نامناسب يا فرسودگي شبكه و تجهيزات .
6- پرتاب اشياء بر روي شبكه و ترانس.
7- باز شدن اصلي و ايجاد اتصال كوتاه بين هادي و اتريه و يا راك در پايه هاي بتوني.
8- معيوب بودن مدار داخلي مشتركين و عدم عملكرد كليه حفاظتي مشترك .
9- وجود شاخه هاي درختان و عدم شاخه بري در فصل مناسب در حريم و مسير شبكه فشار ضعيف .
دستوالعمل كاركردن روي تابلوهاي توزيع
ابتدا بايد قبل ازشروع بكار از بي برق بودن بدنه تابلو توزيع اطمينان خاطر داشته باشيم و هنگاميكه كليد كل و يا فيوز تابلو توزيع قطع (تريپ) نمود بايستي شبكه كاملا بازديد و پس از رفع اشكال نسبت به وصل كليد اقدام نمود و سپس در هنگام تعويض فيوز در تابلوهاي توزيع ضمن قطع كليد كل هر سه فيوز منصوبه بر روي كليد فيوزي حتماً بايستي داراي آمپراژ يكسان باشد و بايستي ازفيوز كش استفاده گردد.
هنگام تعويض فيوز سوخته بايد از فيوز استاندارد استفاده گردد و از بكار بردن سيم بجاي فيوز جداً خودداري گردد. بايد زمان وصل كليد فيوز سعي گردد آن را سريع وصل كنيم .
و همچنين در جهت اندازه گيري بار بايستي از وسايل و ابزار صحيح و سالم استفاده گردد ، جهت اندازه گيري ولتاژ حتماً از ولتمتر استفاده گردد و استفاده از لامپهاي سري بايد خودداري شود تا ايمني مناسب برخوردار باشيم .
زمين زير ترانس هاي روغني بايد به طرف چاهك مخصوص روغن شيب بندي شده و روي آن با قلوه سنگ تميز به ارتفاع حداقل 25 سانتيمتر پر شود.چاهك روغن كه لوله تخليه براي آن پيش بيني مي شود معمولاًدر كنار ديوار ساخته شده و بايد به طور مرتب توسط اپراتور بازديد شود.
بايد مراقبت نمود كه روغن قابل اشتعال در ترنچهاي كابل و يا منهولهاي ديگر موجود در محوطه نفوذ ننموده و ضمناً در اتاق ترانس بايد شن خشك در جعبه هاي مخصوص و همچنين لوازم ديگر اطفاء حريق وجود داشته باشد.
يك ترانس را بعد از اتمام عمليات نصب ، بايد تحت تستها و بررسيهاي لازم قرار داده و پس ا زآن در سرويس گذاشت . هدف از اين تستها عبارت است از حصول اطمينان از عملكرد صحيح رله ها و مدارات حفاظتي و اينترلاكهاي الكتريكي دژنكتورها ، چك كردن كليه ترمومترها ،چك كردن سطح روغن در كنسرواتور و اطمينان از برقرار بودن ارتباط آن با تانك ترانس.
قبل از اتصال آزمايشي ترانس كه در آن دژنكتورهاي طرف اوليه بسته مي شود، اپراتور بايد كليه شيرهاي روغن رادياتورها و كنسرواتور را بازديد كرده و از عدم وجود هوا در رله بوخهلتز اطمينان حاصل نمايد.
همچنين قسمتهاي مختلف ترانس و تجهيزات جانبي آنرا كه در فضاي آزاد قرار دارند تا سر دژنكتورها بازبيني كرده و دقت نمايد كه روي ترانسفورماتور اشياء اضافي وجود نداشته باشد ، تانك ترانس به طور محكم و موثر به زمين وصل شده باشد ، روغني از ترانس نشت ننمايد و اتصالات برقگير حفاظتي كه معمولاًد رجلوي ترانس و روي خط فشار قوي نصب مي شوند برقرار باشد.
در اين حالت پس از اطمينان از سلامت و در مدار بودن سيستمهاي حفاظتي مي توان دژنكتورها را وصل نمود . البته در اينجا ياد آور مي شود كه وصل ترانس با تأخيري كمتر از 12 ساعت پس از پر نمودن تانك از روغن مجاز دانسته نشده است.
براي وصل آزمايشي ترانس بايد مدارهاي رله بوخهلتز و رله جريان زياد براي قطع آني و بدون تأخير آماده شود،ولي مي توان ترانس را به سيستمهاي خنك كننده نيز وصل نمود ، در اينصورت بايد توجه داشت كه در جريان كار ،درجه حرارت روغن در قسمت بالاي تانك از 75 درجه سانتيگراد تجاوز ننمايد (به علت گرماي ناشي از تلفات آهن).
براي كنترل وضعيت ترانس در شرايط بي باري بايد حداقل به مدت 30 دقيقه آن را در حالت وصل آزمايشي نگاه داشت . اگر در خلال اين مدت نتايج آزمايشات قانع كننده بود مي توان بلافاصله دژنگتورهاي طرف ثانويه ترانس را زير بار قرار داد.
در ترانسفورماتورهايي كه سطح روغن كنسرواتور توسط لوله ششيشه اي آب نما كنترل مي شود بايد دقت نمود كه دو سر لوله مزبور مسدود نباشد زيرا در صورت مسدود بودن اين لوله سطح روغن به صورت صحيح نمايش داده نمي شود.
در ذيل ترانسفورماتورهاي تحت سرويس را بر حسب شرايط كاري مختلف طبقه بندي نموده ،نحوه رسيدگي و بازرسيهاي روتين آنها به شرح زير مي باشد:
1) در نيروگاهها و پستهايي كه توسط تشكيلات پرسنلي شيفت يا مقيم محل كنترل و نگهداري مي شوند، ترانسفورماتورهاي اصلي و ترانسفورماتورهاي مصرف داخلي (اعم از ا صلي و رزرو) بايد بطور روزانه و بقيه ترانسفورماتورها هفته اي يك مرتبه مورد بازرسي قرار گيرند.
2) در نيروگاهها و پستهايي كه توسط اكيپهاي سيار نگهداري مي شوند ، ترانسفورماتورها بايد حداقل ماهي يكبار مورد بازرسي قرار گيرند.
3) در پستهاي كوچك و كم ظرفيت ترانسها حداقل هر شش ماه يكبار بايد بررسي شوند.
سيستمهاي خنك كننده ترانسفورماتورها بايد از نقطه نظر عملكرد صحيح پمپها و فنها كنترل شوند .
براي انجام اين عمل اپراتور بايد دماي روغن ترانسفورماتور و همچنين دماي روغن در ورودي و خروجي كولر (در صورتيكه ترانس مجهز به كولر آبي جهت خنك كردن باشد) را يادداشت نمايد.
هرگاه ترانسي توسط رله هاي حفاظت داخلي قطع شود(رله بوخهلتز ،رله ديفرانسيل، رله جريان زياد) ابتدا اپراتور بايد وضع ظاهري آن و تجهيزات جنبي مربوطه به جهت پي بردن به علت حادثه مورد بازرسي قرار دهد.
مثلاً اگر وجود گاز در رله بوخهلتز مشاهده شود،نمونه آن بايد جهت تست به آزمايشگاه ارسال گردد.
زيرا بعضي مواقع ممكن است در خلال كار ترانس حبابهاي هواي درون روغن باعث عملكرد نابجاي رله بوخهلتز گردد.
اگر گاز درون بوخهلتز از روغن سوخته متصاعد شده باشد مبين وجود حادثه در داخل ترانس بوده كه در اين صورت بلافاصله بايد ترانس را جهت تعميرات از مدار ايزوله نمود . تعميرات دوره اي روي ترانسهايي كه قطع آنها مستلزم خارج شدن ترانس اصلي ازمدار است هر دو سال يك مرتبه و بقيه ترانسها هر چهار سال يك مرتبه صورت مي گيرد. ضمناً ترانسفورماتورهايي كه در شرايط محيطي با آلودگي بسيار بالا كا رمي كنند بايد طبق دستورالعمل هاي ويژه مربوط به محل ،مورد تعميرات دوره اي قرار گيرند.
تاريخچه اي درباره صنعت برق ایران و وظايف وزارت نيرو در اين زمینه :
اطلاعات كلي درباره صنعت برق از آغاز تا زمان فعلی
نگرشي به ساختار صنعت برق ايران در گذشته و حال
تاريخچه تشكيل صنعت برق در ايران از سال 1283 شمسي با بهره برداري از يك مولد 400 كيلوواتي كه توسط يكي از تجار ايراني بنام حاج امين الضرب تهيه و در خيابان چراغ برق تهران (امير كبير ) نصب گرديده بود آغاز مي شود . اين موسسه تحت نام دايره روشنايي تهران زير نظر بلديه اداره مي شد و در سال 1316 موسسه برق تهران كه بعداً به اداره كل برق تهران تغيير يافت زير نظر شهرداري بهره برداري از يك نيروگاه 6000 كيلو واتي اشكودا را به عهده گرفت . سپس در سال 1327 بهره برداري از يك نيروگاه 8000 كيلو واتي آغاز گرديد . در سال 1328 بنگاه مستقل برق تهران كه بعداً در سال 1331 به بنگاه برق تهران تغيير نام يافت تحت نظر وزارت كشور فعاليت هاي مربوط به تأمين برق را عهده دار گرديد . در سال 1332 دو واحد ديزل 2000 كيلو واتي و در ارديبهشت ماه سال 1335 يك ديزل 1900كيلو واتي و در اسفند ماه همان سال يك ديزل 1000 كيلوولتي مورد بهره بداري قرار گرفت و در مرداد ماه سال 1338 نيروگاه طرشت با چهار واحد توربين بخار هر يك به قدرت 12500 كيلو وات مشغول بكار گرديد بطوري كه در پايان سال مذكور مجموع ظرفيت هاي مولدهاي نصب شده در تهران به 78300كيلووات رسيد . بعلاوه از سال 1328 به بعد شركت هاي مختلفي كه عهده دار سرويس برق به مشتركين بودند در گوشه و كنار تهران مشغول فعاليت شدند كه مجموع ظرفيت نصب شده مولدهاي آنها به حدود 40000 كيلووات بالغ گرديد .
در سال 1341 به منظور تشكيل شركتهاي برق ناحيه اي جهت توليد و توزيع برق سازماني بنام برق ايران ايجاد گرديدكه پس از تشكيل وزارت آب و برق در سال 1343 سازمان مذكور ابتدا بصورت سازماني وابسته و سپس در سال 1344 بصورت معاونت واحد برق در وزارت مذكور ادغام گرديد . وزارت آب و برق از سال 1353 بر اساس لايحه قانوني كه از تصويب مجلس گذشت به وزارت نيرو تغيير نام يافت كه تا حال حاضر به همين نام باقي است .
وظايف وزارت نيرو در رابطه با برق كشور
فعاليت هاي اساسي وزارت نيرو د ررابطه با برق كشور بر اساس اهداف زير استوار است :
تهیه شده توسط سایت فایلکده برتر
مبلغ واقعی 26,125 تومان 20% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 20,900 تومان
برچسب های مهم