فایلکده برتر( برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی )

بازدید کنندگان محترم اگر با موبایل وارد شده اید لطفا برای مشاهده توضیحات فایل مورد نظر خود، به وسط صفحه فعلی (به سمت پایین) مراجعه کنید//سایت فایلکده برتر، برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی، مقاله، پروژه، نمونه سوالات، گزارش کارآموزی، پاورپوینت، تحقیق، گزارش کار، جزوه، کتاب، حل المسائل، آموزش کسب درآمد و فایل های آموزشی رشته های مختلف دانشگاهی//سایت فایلکده برتر دارای نماد اعتماد الکترونیکی از وزارت صمت و وزارت ارشاد میباشد، لذا شما عزیزان با اعتماد کامل و خیال راحت از این سایت خرید نمایید و از پشتیبانی بعد از خرید بهره مند شوید(جهت بررسی بیشتر در مورد صحت نماد اعتماد الکترونیکی به منوی بالا، قسمت "درباره ما "مراجعه فرمایید.)// در صورت هر گونه مشکلی به شماره پشتیبانی زیر پیامک ارسال کنید:شماره تلفن همراه:09100764182(لطفا فقط و فقط پیامک ارسال کنید. به تماس ها پاسخی داده نخواهد شد.)

نظرسنجی سایت

بازدید کننده گرامی باتشکر از حسن انتخاب شما لطفا نظر خود را درباره نوع مطالب،اخبار،فایلها ودیگر محتوای سایت بیان کنید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2
  • بازدید دیروز : 205
  • بازدید کل : 589534

پیوند ها

نظرسنجی سایت

آمار بازدید سایت

تحقیق درباره آزمایشگاه جانور شناسی بخش بی مهرگان


تحقیق درباره آزمایشگاه جانور شناسی بخش بی مهرگان

تحقیق درباره آزمایشگاه جانور شناسی بخش بی مهرگان

 

مشخصات فایل تحقیق:

فرمت: وورد، Word تایپ شده( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحات: 45صفحه

کیفیت: بسیار عالی

 

قسمتی از متن تحقیق:

 

كرم خاكي

. رده کمتاران، دسته ای  از کرم ها هستند که به صورت حلقوی هستند که در هر حلقه چند تار دارند. مثالی از این رده، کرم های خاکی هستند. از کرم های خاکی بزرگ لومبریکوسترستریس نمونه جالبی است که ممکن است به طول 30 سانتی متر و به قطر 9 میلیمتر رشد کند.

دیواره بدن

قسمت خارجی کرم از یک کوتیکول شفاف و نازک پوشیده شده است.کوتیکول دارای خط های عرضی نازکی است که یک منظره قوس و قزحی مختصری به وجود می آورد. در کوتیکول روزنه هایی در روی بسیاری از سلول های حسی اپیدرم موجود است. اپیدرم روی یک غشای قاعده‌ای قراردارد و زیر غشای قاعده‌ای لایه بسیار نازکی از عضلات حلقوی و لایه ضخیم‌تری از عضلات طولی وجود دارد. سطح داخلی دیواره بدن از صفاق مستور است. شکل جانور در نتیجه ویژگی کشش دیواره بدن روی اندام ها و مایعات درونی حفظ می‌شود.

مشخصات خارجی

بدن این کرم ، استوانه‌ای دراز و بطور واضح در دو انتها نازکو باریک است. سطح شکمی آن پهن و رنگ پریده‌تر از سطح پشتی است و سطح پشتی تیره است. سر مشخص و متمایزی در حیوان وجود ندارد. بدن یک کرم بالغ به 80 تا 100 قطعه حلقه‌ایشکل که بوسیله شیارهای عرض مجزا است، تقسیم شده است. دهان کرم در حلقه اول است وبوسیله یک قطعه گوشتی به نام پیش دهان آویزان می‌باشد. مخرج آن بیضی شکل و بطورعمودی در حلقه آخر قرار دارد. روی حلقه‌های 31 تا 37 برآمدگی غده‌ای واضحی به نامکمربند تناسلیدیده می‌شود. کمربندتناسلی ماده سازنده پیله را که محتوی تخم است ترشح می‌کند.

تارهای کرم خاکی

در هر حلقه به جز اولی و آخری ، 4 جفت تار موی مانند کوچکوجود دارد که در سطح شکمی و جانبی مختصر برجستگی پیدا کرده است. هر تار عبارت استاز یک میلهکیتینینوک تیزی است که در یک کیسه اپیدرمیمخصوص واقع در درون دیواره بدن جای گرفته است. تار می‌تواند بوسیله عضلات منقبضکننده در هر جهت حرکت کرده، امتداد یابد و یا عقب کشیده شود و تارها در موقعی کهکرم در سوراخش قرار دارد و یا روی زمین حرکت می‌کند مانند گیره یا میخ عملمی‌نماید.


دستگاه گوارش

این دستگاه از قسمتهای زیر تشکیل می‌شود:

  • دهان که دنباله آن حفره دهانی است. (در حلقه‌های 3 - 1)
  • حلق (در حلقه‌های 5 - 4) با غده‌های مخصوص چرب و نرم کردن و الیاف عضلانی دردیواره‌های خارجی آن.
  • مری باریک و مستقیم (در حلقه‌های 14 - 6) که بوسیله سه جفت غده‌های آهکی ازپهلو اتصال دارد.
  • یک چینه‌دان بزرگ با دیواره نازک که در حقیقت یک پیشخانه برای ذخیرهمی‌باشد.
  • سنگدان (در حلقه‌های 18 - 17) با دیواره‌های عضلانی ضخیم و محکم که در داخل ازکوتیکول مفروش است.
  • روده که تا مخرج امتداد دارد.

دستگاه گردش خون

خون در تمام قسمتهای بدن کرم جاری است و یک سیستم رگهایخونی بسته بامویرگهاوجود دارد. پنج رگ اصلی ممتد در طول بدن و پنج جفت قلب در حلقه‌های 11 - 7 دیدهمی‌شود. از حلقه 12 به طرف عقب ، هر حلقه دارای رگهای بند بند زوج است که رگهایطولی را به اندامهای گوناگون مربوط می‌سازد.

دستگاه تنفس

دستگاه تنفسی منظم در این کرمها موجود نیست. خون جاریاکسیژنرا در مویرگهای نزدیک کوتیکول مرطوب در دیواره بدن ، دریافت کرده و CO2 پس می‌دهد. اکسیژن باهموگلوبیندرپلاسماترکیب شده به بافتهای مختلف حمل می‌شود.

دستگاه عصبی

در بالای حلق (حلقه 3) یک جفت گانگلیونهای مغزی با مغز وجوددارد. دو رابط از پیرامون حلق به گانگلیونهای زیر مری دو قطعه‌ای کشیده می‌شود، بهنام حلقه دور مری و از گانگلیونهای زیر مری طناب عصبی شکمی در طول کف حفره عمومیبدن تا حلقه مخرجی امتداد می‌یابد. چندین عصب نیز به پیش دهان و ناحیه دهانی متصلمی‌گردد. طناب عصبی شکمی در هر حلقه دارای یک عقده بزرگ است و 3 جفت عصب جانبی ازآن خارج می‌شود. طناب و عقده‌ها به صورت ساختمانهای جفت بوجود می‌آید، رشته اعصابجانبی به عضلات ، سلولهای اپیدرمی ، نفریدیها ، کیسه‌های تار و سایر اندامها عصبمی‌دهد.

 

دستگاه تولید مثل

کرم خاکی تک جنسی است و در هر کرم اندامهای جنسی نر وماده در قسمت شکمی جای دارد. کرمهای خاکی در بیشتر سال ، تولید مثل می‌کنند، ولیحداکثر فعالیت تکثیری آنها در هوای گرم و مرطوب است. جفتگیری در شب صورت گرفته. دوکرم خود را از سوراخ بیرون کشیده، سطح شکمی قدامی‌شان را نزدیک هم می‌آورند، بطوریکه انتهای قدامی‌شان در دو جفت مخالف هم قرار دارد. در هر کرم یک جفت شیار اسپرمیتشکیل می‌شود که در طول آنها توده‌های اسپرم به منظور دخول در جایگاه اسپرمی دیگریعبور می‌کند. پس از این عمل ، کرمها از هم جدا می‌شوند. بنابراین عمل لقاح دو جانبهو متقابل است.

رابطه کرم خاکی با انسان

  • کرمهای خاکی به عنوان طعمه در ماهیگیری مصرف عملیدارند. اثرات طویل‌المدت کرمهای خاکی در طبیعت جنبه‌های عملی مشخصی دارد. از آنجاکه خاک را سوراخ می‌کنند اثرات قابل توجهی درحاصلخیزی خاکدارند.
  • رده زالوها:بیشتر ساکن آب شیرین وانگل هستند. فاقد پاراپود و خارند. تعداد بندها معین است. لارو ندارند.

شاخه بند پایان

  • زیر شاخه کلیسرداران:بدن دارای سرسینه‌ای عموما بدون بند است. شکم بند بند با یک قطعه است. به سر سینه اصولا 6 جفتزایده متصل است. نخستین جفت کلیسر ، دومین جفت پدی پالپ و 4 جفت آخر پاهای حرکتیهستند. فاقد آرواره یا شاخک هستند. خرچنگهای نعل اسبی،عنکبوتهای دریاییوعنکبوتیانجزء این زیر شاخه هستند.

 

 

 

اختصاصات کلیسرداران

  • بدن از دو قطعه پروزوما و اپیستوزوما تشکیل شده است. زواید پروزومایی عبارتنداز: کلیسرها، پاهایآرواره‌ای و چهار جفت پای حرکتی ، کلیسرداران فاقد شاخک می‌باشند.
  • زواید چند مفصلی و یک شاخه‌اند.
  • تبادلات تنفسی به کمک آبششهای کتابی ، ششهای کتابی یا تراشه‌ها صورتمی‌گیرند.
  • دفع از طریق غدد پیش رانی و لوله‌های مالپیگی انجام می‌گیرد.
  • دارای چشمهای ساده میانی و گاهی اوقات چشمهای مرکب جانبی می‌باشند.
  • سکومهای گوارشی به تعداد 2 تا 6 جفت هستند.

رده بندی کلیسرداران

رده گزیفوسوریده

مانندخرچنگهای نعل اسبی شکلکه دریازی هستند. سرسینه دارای سپر پشتی است که به شکم جوش خورده لولا است. تنفساز راه آبششهای کتابی است. چشمهای مرکب دارند. رشد از طریق لارو است و دارای 5 گونههستند.

رده پیکنوگونیدا

عنکبوتهای دریازیهستند. سر و سینه و پاهایباریک و دراز دارند. شکم تحلیل رفته است. فاقد چشمهای مرکب هستند و پاهای حامل تخمدر هر دو جنس روی سر قرار دارند و دارای 500 گونه هستند.

رده عنکبوتیان

عقربها،عنکبوتها،کنه‌هادر این گروه قرار دارند و ساکن خشکیهستند و بعضی زندگی ثانویه‌ای در آب دارند. معمولا گوشتخوار و شکارچی هستند. فاقدچشمهای مرکب هستند. با ششهای کتابی یا نایی یا هر دو تنفس می‌کنند. حدود 3500 گونهدارند.

 

عنکبوتها

عنکبوتها از شناخته شده‌ترین عنکبوتیان بوده و دارای پراکنشجهانی می‌باشند. عموما گوشتخوار بوده و در زیستگاههای مختلفی چون سطح سنگها ، رویدرختها و گیاهان زندگی می‌کنند. برخی از آنها شکار خود را به دام می‌اندازند درحالی که گروهی دیگر به شکار حمله کرده و یا در کمین آن می‌نشینند.
عنکبوتهاقادر به سوراخ نمودنپوستانساننمی‌باشند اما گزش برخی از گونه ، برای انسان خطرناک است به عنوان مثل سمنوعی عنکبوت به نام بیوه سیاه سم عصبی بوده و موجب ایجاد جراحات دردناک ، تشنجعضلانی ، و نهایتا از کار افتادن دستگاه تنفس و مرگ می‌گردد.

جنسهای عنکبوتها

از این راسته می‌توان جنسهای تارانتولاها ، عنکبوتهایدریچه ساز ، فولکوس ، عنکبوت قهوه‌ای ، بیوه سیاه و عنکبوت گرگی را نام برد.

عنکبوت منزوی قهوه ای

در سالهای اخیر ، عنکبوت دیگری به نام عنکبوت منزویقهوه‌ای مورد شناسایی قرار گرفته که گزش آن برای انسان ، بسیار خطرناک می‌باشد. دربرخی از عنکبوتها گزش منجر به نکروز بافتی شده و درمان آن معمولا به آهستگی صورتمی‌گیرد.

عادات عنکبوتها

یکی از مهمترین عوامل موثر در زندگی آنها ، توانایی تنیدنتار است. این ابریشم یا تار ، از جنساسکلروپروتئینبوده و در اثر تماس با هوا ، سختمی‌گردد. این ابریشم در کارهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعضی از عنکبوتهاپرده های کوچکی تنیده و اسپرمهای خود را روی آن قرار می‌دهند. همچنین بعضی ازگونه‌ها از آن برای ساختن پیله استفاده می‌کنند و تخمهای خود را درون آن می‌گذارند. اما اکثر گونه‌ها ازابریشمبرای ساختن رشته‌های تار عنکبوتاستفاده می‌کنند.

 

میگالومورف

عنکبوتهایی با اندازه متوسط تا بزرگ بوده، سوراخهایی در داخلزمین ایجاد نموده و یا پرده‌هایی ورقه مانند یا قیفی شکل ایجاد می‌کنند. تارانتولاها و عنکبوتهای دریچه ساز که درهایی لولایی برای سوراخهای خود ایجادمی‌کنند نیز جزء میگامورفها محسوب می‌شوند.

 

تنیدن تار

بعضی از عنکبوتها نظیر خانواده‌های دیکتینیده و آگلنیدهپرده‌های نامنظمی می‌تنند. در حالی که پرده‌های تنیده شده در بعضی خانواده‌های دیگربسیار منظم است. بعضی از عنکبوتها ، نظیر عنکبوتهای گرگی اصلا تار نمی‌تنند. سالتیسیده‌ها جهنده بوده و بر روی زمین گاه رویگیاهانبه سر می‌برند. این گروه از عنکبوتها نیز تار نمی‌تنند بلکه آشیانه‌های خود را باابریشم مفروش می‌سازند. توموسیده یا عنکبوتهای خرچنگ مانند تار نمی‌تنند.

کنه‌ها

بعضی از کنه‌هایی کهخونمی‌مکند ، چرخه کامل زندگی خود را در روی بدن یک میزبان می‌گذرانند و فقط در هنگامپوست اندازی موقتا ارتباط خود را با آنها قطع می‌کنند. اقسام دیگر با هر بار پوستاندازی از میزبان خود جدا می‌شوند و پس از پوست اندازی باید میزبانی تازه برای خودبیابند. نوزاد این جانواران با یک بار که خون بمکد می‌تواند ماهها زنده بماند وبالغها با یکبار تغذیه ، تا سالها ممکن است نیاز به غذا نداشته باشند. کنه‌هایمختلف ناقل عوامل بیماریزا هستند که مهره داران را آلوده می‌کنند.

خرچنگهای نعل اسبی

  • چند گونه از خرچنگهای نعل اسبی که در فاصله 200 میلیونسال گذشته بدون تغییر مانده‌اند فسیلهای زنده‌ای هستند که در سواحل ماسه‌ای اقیانوسیافت می‌شوند و در آنجا با حفر ماسه‌ها زندگی نیمه منزوی را می‌گذرانند.
  • زیر شاخه آرواره‌داران:بدن دارای سرسینه و شکم یا سر ، سینه و شکم یا سر و تنه است. سر سینه یا سر یا سر ، از خارجبدون قطعه به نظر می‌رسد. سینه ، شکم یا تنه قطعه قطعه است. در سر یک یا دو جفتشاخک ، یک جفت آرواره (ماندیبول) و دو جفت ماگزیلا وجود دارد. سختپوستان،صد پایان،هزار پایانوحشراتدر این زیر شاخه قرار دارند.

 

. سختپوستان
این گروهاز بدن پایان شامل خرچنگهای آب شیرین٬ خرچنگهای دریایی٬ خرچنگهای معمولی و میگوهامی شوند. اکثر آنها دارای بدنهایی با 3 قسمت مختلف می باشند. سر-سینه-شکم اما دربعضی از گونه ها سرو سینه به هم متصل هستند. همه آنها در آب زندگی می کنند بهاستثناخرخاکیها (شپشه چوب) و خانواده اش.

بزرگترین سخت پوستان جهان٬ خرچنگهایعنکبوتی بزرگاقیانوس آرامشمالی می باشند. آنها بدن نسبتا کوچکی دارند٬ اما پاهای آنها تا (8 پا) 4/2 متر کشیده می شوند(باز می شوند).

عکسی که در سمت چپ تصویر مشاهده می کنید متعلق به خرچنگ آب شیرین است اینخرچنگ هم مثل خرچنگ دریایی دارای 8 پا برای راه رفتن و دو پنجه بزرگ می باشد اوبرای شنا کردن دمش را تکان می دهد.

میگوهای آخوندکی خرچنگها وحلزونهارا بوسیله کوبیدن پاهای چماقی شکل خود بر سر آنها٬ می شکند. میگوهای آخوندکی دارایضربه های پای خیلی نیرومندی هستند٬ که آنها را به شکننده شیشه آکواریوم معروف کردهاست.

در حدود 32000 گونه مختلف از سخت پوستان شناخته شده اند٬ آنها درسراسر دنیا یافت می شوند.در حدود 3/1 تمام سخت پوستان یک پایی هستند. بیشتر سختپوستان در آبدریاهازندگی میکنند و بعضی از آنها در آبهای شیرین و تعداد محدودی از آنها در خشکی زندگیمی کنند.

خرچنگهای معمولی مثل خرچنگهای دریایی ده پایی هستند. بیشتر آنهادر آب یا نزدیکی آب زندگی می کنند. بعضی از آنها تا زمانی که تخم گذاری کننند رویخشکی باقی می مانند. اغلب این خرچنگهالاشخورهستند. آنها از راه خوردنحیواناتمرده وگیاهانزنده می مانند.

  • خرخاکی
  • خرچنگدریایی رنگ سنگی
  • خرچنگساحلی
  • خرچنگگوشه گیر قرمز
  • کریل

 

رده حشرات

حشرات یا شش پایان ساکن خشکی هستند و بعضی بطور ثانویه آبزیشده‌اند. سر 6 قطعه وسینه 3 قطعه است که معمولا دارای 3 جفت پا و دو جفت بال است. شکم اصولا 11 قطعه بدون زواید حرکتی دارد. چشمها مرکب و ساده‌اند. بیش از 800 هزارگونه دارند.

حشرات به دو رده بالدارانو بدون بالان رده بندی می‌شوند.

 

زیر رده بدون بالان

انواع ابتدایی ، بدون بال و بدون دگردیسی هستند.

راسته پرتورا

فاقد شاخک بوده و اولین جفت پاهای حرکتی به اندامهای حسیمبدل گشته‌اند. فاقد چشم ساده و مرکب و دارای چشم کاذب هستند. لوله های مالپیگی بهصورت برجستگیهای کوچکی تحلیل رفته اند. سیستم تراشه‌ای ساده بوده و یا اصلا فاقد آنمی‌باشند. بدن 12 مفصلی و فاقد زایده سرسی است. پیش از کامل شدن تعداد مفاصل شکمیاز تخم خارج شده لذا اصطلاحا آنامورف هستند..

راسته دیپلورا

این راسته راآپترنیز می‌نامند. بدن کوچک و نرمی داشته ومحیطهای تاریک و مرطوب را ترجیح می‌دهد. دارای شاخک طویل و فاقد چشم‌اند. شکم 11مفصلی و دارای سرسی است. لوله‌های مالپیگی پاپیلایی شکل می‌باشند.

 

راسته کلمبولا

دارای بدنی نرم و کوچک و شاخکهای کوتاه می‌باشند. چشمهایمرکب کوچک و یا تحلیل رفته‌اند. معمولا جهنده بوده و این عمل را بواسطه عضو جهندهخاصی انجام می‌دهند. فاقد سرسی شکلی و لوله‌های مالپیگی می‌باشند. پوست اندازی بهصورت اپی‌مورف است. یعنی تعداد مفاصل شکمی جانور به هنگام خروج از تخم کاملمی‌باشند از این راستهجنس انوتوموبریارا می‌توان نام برد.

 

راسته تیزانورا

خصوصیات بسیار نزدیک با راسته تیزانورا دارد و اصطلاحا دممویی نامیده می‌شوند. اعضای راسته تیزانورا که ماهی نقره‌ای نیز نامیده می‌شوند. دارای بدن نسبتا طویل و فلس‌داری می‌باشند. شاخکها طویل و چشمهای مرکب رشدکرده‌اند. تعداد مفاصل شکمی 12 عدد بوده و در انتها به سرسی طویلی ختم می‌شود ولوله‌های مالپیگی و تراشه‌ها بسیار رشد یافته‌اند. از این راستهجنس ترموبیوسرا می‌توان ذکر کرد.

زیر رده حشرات بالدار

راسته راست بالان

ملخها،سوسریهاوجیرجیرکهادر این راسته قرار دارند. قطعاتدهانی خورد کننده هستند. بالهای جلویی باریک و بالهای عقبی نازک و تاشده در زیربالهای جلویی هستند. بسیاری بدون بال هستند. گیاهخوارند و 25 هزار گونه دارند.

ملخها ،پروانه‌ها،مگسهاو بسیاری از جانوران دیگر رده حشرات را تشکیل می‌دهند. حشراتدارای انواع مختلف بوده و فراوان‌ترین و کثیرالانتشارترین جانوران می‌باشند و بهخاطر ساختار ویژه بدنشان قادر به زندگی در شرایط گوناگون محیطی می‌باشند. ملخ دارایقطعات دهانی خرد کننده می‌باشد. دگردیسی ملخ ناقص است. ملخها در سرایر جهان دربیشتر چراگاهها ، علفزارها و کشتزارهای کنار جاده وجود دارند و در محلی که زندگیمی‌کنند علفها ، چمنها و سایر گیاهان برگ‌دار را می‌خورند.

ملخ

مشخصات بدن: :اسکلت خارجی

بدن از اسکلت خارجی کتینی تشکیل شده است و اسکلت خارجی ازصفحات سخت تشکیل شده که بوسیله درزهایی از جنس کوتیکول نرم و جداست و در نتیجهبندها و ضمایم بدن می‌توانند حرکت کنند. زیر کوتیکول رنگ آمیزی متنوع ملخهاست کهباعث می‌شود به رنگ محیط دربیایند.

سر

یک جفت شاخک باریک بندبند با موهای حسی و دو چشم مرکب جانبی و سه چشمساده. قسمت بیشتر سر در یک قطعه جوش خورده یا اپیکرانیوم جای گرفته که شامل تارکپشتی و گره‌های جانبی و پیشانی است. در زیر پیشانی دهان قرار دارند که دهان شامل یکلب فوقانی ، یک زبان میانی ، دو فک جانبی که شامل دندانها می باشد ، یک جفت آروارهزیرین و یک لب تحتانی پهن شامل دو زایده حسی کوتاه.

 

سینه

سینه تشکیل شده از پیش سینه ، میان سینه و پس سینه. در هر یک ازقطعات سینه‌ای یک جفت پای بند بند وجود دارد و در میان سینه و پس سینه علاوه برپاها به هر کدام ، یک جفت بال متصل است. قطعات هر بند دارای یک قطعه پشتی چهارصفحه‌ای ، یک قطعه پهلویی سه صفحه‌ای و یک قطعه سینه یا جناغ شکمی فرد است.

اجزای پا

پیش ران ، پی ران ، ران ، ساق و مچ. مچ از سه قسمت ابتدایی کهدارای چهار جفت بالشتک در سطح شکمی و قسمت انتهایی که دارای یک نرمه یا برجستگی نرمدر خارج آن دو چنگال می‌باشد. این نرمه‌هاست که ملخ را قادر می‌سازد که روی سطح صافخود را نگه دارد. پایی که به آخرین قسمت سینه مربوط است یک ران بزرگ دارد که دارایعضلاتی قوی است و یک ساق طویل که برای جهیدن بکار می‌رود. بالهای پیشین ضخیم ولیبالهای عقبی پهن و غشایی است. این بالها به صورت بادبزنی تاخورده و در زیر بالهایپیشین قرار دارد و در حین پرواز باهم باز می‌شود.

مشخصات بال

هر بال به صورت یک برآمدگی کیسه مانند از پوشش بدن ظاهرمی‌گردد و به شکل غشایی دولایی نازک و پهن می‌شود و در داخل آنها نایها وجود دارد واطراف نایها سینوسهای خونی یافت می‌شود. کوتیکول به دور نایها ضخیم می‌شود و به اینترتیب رگبال‌ها تشکیل می‌شود. شکل و طرح رگبال‌ها در گونه‌ها آنچنان ثابت است که درطبقه بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شکم

شکم استوانه‌ای و باریک است و مرکب از یازده قطعه یا بند می‌باشد. بندانتهای شکم برای جفت‌گیری مناسب است. در طول پهلوهای زیرین سینه و شکم ده جفتسوراخهای کوچک به نام منافذ تنفسی وجود دارد. که به دستگاه تنفس وصل می‌شود. در هرطرف اولین بند شکمی پرده صماخی تخم مرغی شکلی وجود دارد که اندام شنوایی حیواناست.

در ملخ نر 8 بند به قطعات قلابی شبیه ولی بند 9 و 10 بهم چسبیده و بند11صفحه فوق مخرج را تشکیل می‌دهد و یک خار کوچک به نام دنباله شکمی در یک طرف قسمتعقب بند 10 شکمی وجود دارد و جناغ بند 9 اندام جفت‌گیری را تشکیل می‌دهد. در ملخماده جناغ 8 وجود ندارد و جناغ 9 طویل است و یا صفحه جانبی در بند 10 دیده می‌شود وانتهای شکم دارای 2 لوب زوج می‌باشد که اندام تخم‌گذاری را تشکیل می‌دهد.

 

دستگاه گوارش

شامل حفره دهانی و مری باریک است که تا چینه دان بزرگ ادامهپیدا می‌کند. پس از چینه دان یک پیش معده یاسنگدانوجود دارد و بخش میانی شامل معده استکه به شش جفت روده های کور معدی اتصال می‌یابد. پس از معده بخش عقبی یا رودهمی‌باشد که قسمت قدامی نازک و ناحیه میانی باریک و به راست روده که متسع است ختم می‌شود.

عضلات

در سر عضلات کوچک و مرکب وجود دارد که شاخکها و قطعات دهانی را حرکت می‌دهد. در سینه عضلات بزرگی موجود است که بالها و پاها را حرکت می‌دهد. تعدادی ازعضلات شکم حرکات تنفسی را انجام می‌دهد و عده‌ای نیز در اندامهای تولید مثلی موثرند.

دستگاه گردش خون

قلب لوله‌ای و باریک است و در مقابل دیواره پشتی شکم داخلیک حفره دل پوشی جای دارد. حفره دل پوشی از دو پرده عشایی و ماهیچه‌ای عرضی ظریفاحاطه شده است. خون از راه سوراخهای جانبی زوج و کوچک یا منافذ جانبی قلب که دریچهدارد وارد قلب شده و به توسط انقباضات قلب به داخل یک آئورت پشتی که به طرف سرامتداد دارد با فشار به جلو رانده می‌شود.

سپس خون وارد یک حفره کاذب شده وپس میان اندامهای داخلی راه می‌یابد و سرانجام داخل حفره دل پوشی می‌گردد. دستگاهجریان خون مانند سایر بندپایان باز و حفره‌ایست و در آن مویرگ و یسیاهرگ وجود نداردپلاسمایخونمحتوی گلبولهای بی‌رنگ است که با از بین بردن موجودات زنده ریز خارجی بهمثابه بیگانه‌خوار ، عمل می‌کند.

 

دستگاه وازنش

بافتهای قدامی بخش عقبی لوله گوارش به تعدادی لوله‌هایمالپیگی رشته مانند اتصال دارد این لوله‌ها در حفره‌های خونی جای دارد و انتهایآزاد آنها مسدود است. دیواره لوله‌ها از یک لایه بافتهای بزرگ درست شده که اوره واملاح را از خون گرفته و به داخل روده تخلیه می‌کند.

دستگاه تنفسی

منافذ تنفسی یا روزنه‌های زوج به یک مجموعه لوله‌های هوایروپوستی و قابل ارتجاع به نام نایها متصل می‌گردد و نامها به تمام قسمتهای بدنمنشعب می‌گردد. کوچکترین شاخه‌ها ، یا نایژکاکسیژنرا به یاخته‌های بدن رساندهانیدرید کربنیکرا مستقیما از آنها خارجمی‌سازد. ملخ برخلاف بعضی حشرات دارای چندین کیسه هوایی بزرگ با دیواره‌های نازک درشکم می‌باشد که در آنها انقباض و انبساط متناوب دیواره بدن به راندن و خارج کردنهوا در دستگاه نایی کمک می‌کند. در دم چهار زوج اولی روزنه یا منافذ تنفس باز و ششتای خلفی بسته است و در بازدم عکس ترتیب دم برقرار است بطوری که گردش هوا در نایهامعین و مشخص می باشد.

دستگاه عصبی

مغز یا عقده‌های فوق مری در سر واقع است و از سه جفت عقده‌هایبه یکدیگر جوش خورده درست شده است که اعصابی به چشمها ، شاخکها و سایر اندامهایواقع در سر می‌فرستد. مغز بوسیله دو رابط عرضی در دور مری به عقده‌های زیر مری متصلمی‌گردد. این عقده‌ها نیز سه جفت است. هر بند سینه‌ای دارای یک زوج عقده با اعصابیبه طرف پاها ، بالها و اندامهای داخلی می‌باشد فقط پنج زوج عقده شکمی وجود دارد کهاعصابی به اندامهای خلفی می‌فرستد. همچنین یک دستگاه عصبی سمپاتیک یا احشایی موجوداست که مرکب از یک قسمت سرحنایی با عقده‌ها و اعصابی که به مغز و روده و معده و قلباتصال می‌یابد و مجموعه ظریف کوچکی از اعصاب محیطی در زیر پوست دیواره بدن قراردارد.

اندامهای حسی

  • موهای حسی موجود در شاخکها ، دهان ، دنباله‌های شکمی و قطعات انتهایی پا
  • اندامهای رویایی در شاخکها قرار د ارد.
  • اندامهای چشایی روی زایده‌های حسی قرار دارد.
  • چشمهای ساده
  • اندام شنوایی که از یک پرده صماغ کشیده‌ای تشکیل یافته است که با الیاف عصبیحسی متصل است.

دستگاه تولید مثل

جنس نر و ماده از هم جداست دستگاه تناسلی نر شامل بیضه (دو عدد) و لوله‌های بسیار باریک که به مجرای دابران ملحق می‌شود. مجرای دابران بهیک مجرای انزالی می‌پیوندد و به این مجرا غده‌هایی وصل می‌شود و این مجرا به هنگامجفت‌گیری به خارج باز می‌شود. در حیوان ماده هر تخمدان از چندین لوله مواد تخمباریک شونده درست می‌شود. که در آن تخمکها تشکیل و خود به یک تخم راهه اتصالمی‌یابد و لوله تخم‌راهه باهم یکی شده و یک مهبل میانی تشکیل می‌دهد که به طرف عقبامتداد می‌یابد و به یک جسم نطفه‌ای کوچک یا کیسه ذخیره اسپرماتوزوئید می‌پیوندد وجام نطفه‌ای در موقع جفت‌گیری اسپرم دریافت کرده و ذخیره می‌نماید. منفذ دستگاهتناسلی ماده در سطح شکمی به خارج مربوط می‌شود.

وضع طبیعی

در روزهای گرم بهار لاروهای جوان از تخم بیرون آمده و پس از چندروز این پوره‌ها که فاقد بالها و اندامهای تولید مثلی‌اند کوتیکول آنها نرم شدهمی‌افتد. پوره‌ای که بیرون می‌آید هوا را می‌بلعد و در نتیجه بر حجمش اضافه شده وسپس کوتیکول سخت و تیره رنگ می‌شود. هر یک از اینها پنج یا شش مرحله لاروی داشته ودوره رشد و کامل شدن آنها به 30 تا 50 روز یا بیشتر طول می‌کشد ابتدا بالها رشدمی‌کنند و در آخرین پوست‌اندازی به اندازه نهایی خود می‌رسند. اینها هر دو انواعرستینها مخصوصا اقسام تازه و آبدار و شاداب را می‌خورد.

 

اهمیت اقتصادی

حشرات به علت تعداد زیاد و روابط آنها با انسان ، دارایاهمیت اقتصادی بزرگی هستند و بعضی از آنها برای انسان مفید و بسیاری نیز مضرند.

 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فهرست

- اصول طبقه بندی جانوری

- بی مهرگان

1-شاخه اسفنج ها

2-شاخه کیسه تنان

رده ی هیدروزوا

رده ی سیفوزوا (عروس دریایی)

رده ی آنتوزوا (شقایق دریایی و مرجان ها)

3- شاخه شانه داران

4-شاخه ی کرم های پهن

رده ی توربلاریا

رده ی ترماتودا (کرم کبد)

رده ی سستودا (کرم کدو)

5-شاخه کرم های خرطوم دار

6-شاخه کرم های کیسه ای

7-شاخه بازو پایان

8-شاخه نرم تنان

رده ی کیتون ها

رده ی شکم پایان

رده ی ناو پایان

رده ی دو کفه ای ها

رده ی سر پایان (هشت پایان)

9-شاخه ی کرم های حلقوی

رده ی پر تاران

رده ی کم تاران (کرم خاکی)

رده ی زالوها

10-شاخه بند پایان

زیر شاخه گلیسر داران ( عنکبوتیان)

زیر شاخه آرواره داران (سخت پوستان وحشرات)

11-شاخه کرم های پیکانی

12-شاخه کرم های ریشی

13-شاخه خار پوستان (ستاره ی دریایی و توتیای دریایی)

14-شاخه همی کورداتا

- نکاتی در باره ی بکر زایی

 

تهیه شده توسط سایت فایلکده برتر


مبلغ واقعی 24,875 تومان    20% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 19,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

تهران

سایت فایلکده برتر، برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی، مقاله، پروژه، نمونه سوالات، گزارش کارآموزی، پاورپوینت، تحقیق، گزارش کار، جزوه، کتاب، حل المسائل، آموزش کسب درآمد و فایل های آموزشی رشته های مختلف دانشگاهی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما