فایلکده برتر( برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی )

بازدید کنندگان محترم اگر با موبایل وارد شده اید لطفا برای مشاهده توضیحات فایل مورد نظر خود، به وسط صفحه فعلی (به سمت پایین) مراجعه کنید//سایت فایلکده برتر، برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی، مقاله، پروژه، نمونه سوالات، گزارش کارآموزی، پاورپوینت، تحقیق، گزارش کار، جزوه، کتاب، حل المسائل، آموزش کسب درآمد و فایل های آموزشی رشته های مختلف دانشگاهی//سایت فایلکده برتر دارای نماد اعتماد الکترونیکی از وزارت صمت و وزارت ارشاد میباشد، لذا شما عزیزان با اعتماد کامل و خیال راحت از این سایت خرید نمایید و از پشتیبانی بعد از خرید بهره مند شوید(جهت بررسی بیشتر در مورد صحت نماد اعتماد الکترونیکی به منوی بالا، قسمت "درباره ما "مراجعه فرمایید.)// در صورت هر گونه مشکلی به شماره پشتیبانی زیر پیامک ارسال کنید:شماره تلفن همراه:09100764182(لطفا فقط و فقط پیامک ارسال کنید. به تماس ها پاسخی داده نخواهد شد.)

نظرسنجی سایت

بازدید کننده گرامی باتشکر از حسن انتخاب شما لطفا نظر خود را درباره نوع مطالب،اخبار،فایلها ودیگر محتوای سایت بیان کنید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 270
  • بازدید دیروز : 310
  • بازدید کل : 581095

پیوند ها

نظرسنجی سایت

آمار بازدید سایت

گزارش کارهای آزمایشگاه خواص مکانیکی مواد


گزارش کارهای آزمایشگاه خواص مکانیکی مواد

 

 

 مشخصات فایل:

فرمت فایل گزارش کارها: Word وورد، تایپ شده( قابل ويرايش و آماده پرينت )

عنوان و مشخصات گزارش کارها:

1- تست کشش مواد،بررسی ویژگی های مکانیکی مواد نرم و ترد: 14 صفحه Word

2- نرخ کرنش مواد، بررسی آهنگ تغییرات سرعت کرنش فولاد های کم کربن: 5 صفحه Word

3- اثر اندازه دانه بر خواص مکانیکی فولاد: 16 صفحه Word

4- تست فشار مواد : 11 صفحه Word

5- تست سختی مواد ،بررسی ویژگی های مکانیکی مواد نرم – ترد و نمونه جومینی: 16 صفحه Word

6- تست خستگی فلزات، بررسي خستگی فولاد کم کربن تحت تنش متناوب در آزمایش خستگی خمش دورانی و رسم منحنی S-N

: 7 صفحه     Word

7- آزمون ضربه، بررسی شکست ترد و نرم در مواد تحت نيروي ضربه: 8 صفحه   Word

8- تست خمش مواد ،بررسی ویژگی های مقاومت خمشی در مواد نرم و ترد: 15 صفحه Word

 

وسایل و مواد مورد نیاز، محاسبات، معادلات مورد نیاز، واکنش ها، فرمول ها، تصاویر، جداول، روش انجام همه آزمایش ها به صورت جامع و کامل، ترسیم نمودارهای مورد نیاز با نرم افزارهای مربوطه و تحلیل و نتیجه گیری همه آزمایش ها

قسمتی از متن گزارش کارها:

 

هدف آزمایش

2

بررسي رفتار مكانيكي مواد ترد و نرمبوسیله آزمون کشش

تجهیزات مورد نیاز آزمایش

نمونه هاي فولاد كم كربن، آلومينيوم، مس- كوليس با خطای 0.02mm_

3

دستگاه كشش مدل universal Testing Machin (30 T )

شرح آزمایش

شکل 1: نمونه استاندارد تست کشش

در این آزمایش با بررسی میزان خاصیت کشسانی مواد مختلف و مقایسه آنها با یکدیگر سعی می شود تا ویژگی های مکانیکی پایه و اولیه هر ماده مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد . بدین منظور از آزمونی متالورژیکی به نام تست کشش برای بررسی سه نوع متفاوت از مواد شامل نمونه های فولاد كم كربن ، آلومينيوم و مس که هر یک ویژگی های کشسانی خاص خود را دارند استفاده می گردد .این در حالی است که آزمون کشش مهندسی برای نشان دادن اطلاعات اساسی درباره استحکام مواد و به عنوان آزمونی برای پذیرش خصوصیات ماده کاربرد دارد . در آزمون کشش نمونه تحت نیروی کششی یک بعدی که به طور پیوسته زیاد می شود قرار دارد و این در حالی است که ازدیاد طول نیز به طور همزمان مشاهده می شود . نمونه های مذکور(شکل 1) بر اساس استاندارد ASM تهیه می شوند . نمونه ها باید صاف و عاری از هرگونه شیار و یا زدگی باشند . طراحی نمونه ها استاندارد شده باید طوری باشد که نمونه در موقع وارد آمدن نیرو بر آن تحت تأثیر نیروی تک محوری بوده و تنش محوری بصورت همگن و یکنواخت بروی سطح مقطع توزیع شده و از به وجود آمدن تمرکز تنش در محل های اتصال نمونه به دستگاه جلوگیری شود .

در این جا پس از اندازه گیری دقیق هر نمونه بوسیله کولیس نمونه ها را در دستگاه کشش قرار می دهیم . سپس با اعمال فشار به منظور قرارگیری صحیح نمونه در دستگاه به گونه ای که نیروی اعمالی به سر پهن نمونه وارد گردد تست را آغاز می نماییم . ابعاد نمونه ها پس از شکست در جدول شماره 1 گرد آوری شده است ::

خواص کششی

1

خواصی که به طور کلی طی آزمون کشش بدست می آیند به ترتیب عبارتند از ::

حد تناسب : مشخص شده است که در بیشتر مواد ساختاری بخش اول نمودار تنش-کرنش تقریبا به صورت خطی است . در این گستره تنش و کرنش با هم متناسب اند و با هر مقدار افزایش تنش کرنش نیز به همان نسبت افزایش می یابد . مقدار تنش در آخرین نقطه تناسب را حد تناسب می نامند .

3

2

حد کشسان : حد کشسان حقیقی بر مبنای اندازه گیری ریزکرنشی از مرتبه 2×10-6 است که مقدار این حد کشسان خیلی کوچک و ناشی از حرکت چند صد نابجایی است . اما به طور کلی حد کشسان بزرگترین تنشی است که ماده می تواند در آن پایدار باشد بدون اینکه پس از رها شدن کامل بار کرنش دائمی قابل اندازه گیری در آن باقی مانده باشد . با زیاد شدن حساسیت اندازه گیری کرنش مقدار حد کشسان کم می شود تا جایی که با حد کشسان حقیقی بدست آمده از مقادیر ریز کرنش مساوی شود . با حساسیت کرنشی که معمولا در مطالعات مهندسی به کار گرفته می شود (10-4) حد کشسان از حد تناسب بیشتر است . در تعیین حد کشسان به یک روش آزمون بارگذاری-باربرداری یکنواخت و نموی نیاز است .

4

نقطه تسلیم : با افزایش نیرو و گذشتن از حد کشسان تنش به حدی می رسد که ماده بدون افزایش نیرو به صورت پیوسته شروع به تغییر شکل می کند . تنش متناظر در آن نقطه را نقطه تسلیم می نامند . این پدیده فقط در بعضی از مواد داکتیل روی می دهد . در عمل ممکن است تنش به سرعت افت کند و در نتیجه ما نقطه تسلیم بالا و پایین خواهیم داشت . چون تعیین نقطه تسلیم نسبتا ساده است و تغییر شکل دائمی حاصل نیز مقدار کمی است این نکنه در طراحی اجزائی از ماشین آلات که با تغییر شکل دائم خراب می شوند بسیار مهم است . البته این مساله تنها در مورد موادی صدق می کند که نقطه تسلیم مشخصی دارند.

استحکام تسلیم : بیشتر مواد غیر آهنی و فولادهای استحکام بالا نقطه تسلیم مشخصی ندارند . برای این مواد حداکثر استحکام مفید استحکام تسلیم آنهاست . استحکام تسلیم تنشی است که ماده در آن تنش حد مشخصی انحراف از رابطه خطی تنش-کرنش پیدا می کند . این مقدار معمولا با روش کرنش قراردادی تعیین می شود . رابطه استحکام تسلیم به شرح زیر است :

5

استحکام کششی(نهایی) : در میان نتایج آزمون کشش به استحکام کششی بیشترین توجه می شود ولی در واقع اهمیت آن از استحکام فلز کمتر است . استحکام کششی فلزات شکل پذیر حداکثر باری است که هر فلز می تواند تحت شرایط بسیار محدود بارگذاری یک بعدی در برابر آن پایداری کند . همان طور که ثابت شده است که این مقدار با استحکام مفید فلز تحت شرایط پیچیده تنش که معمولا برقرار است رابطه چندانی ندارد . سالهای زیادی مرسوم بود که استحکام قطعات را همان استحکام کششی در نظر بگیرند که در ضریب اطمینانی ضرب شده باشد . شیوه برخورد منطقی تر برای طراحی ایستای فلزات شکل پذیر مبتنی بر استحکام تسلیم است . به هر حال بدلیل تجربه طولانی در استفاده از استحکام کششی برای تعیین استحکام مواد این استحکام خصیصه ای آشنا و مشخصه ی بسیار مفید ماده است که مانند ترکیب شیمیایی برای تعیین مشخصات فلز یا آلیاژ عمل می کند . علاوه بر این چون تعیین استحکام کششی ساده و قابل تکرار است برای مقاصدی چون شناخت خصوصیات و کنترل کیفیت محصول مفید است . در مواد ترد استحکام کششی معیار باارزشی برای طراحی است . و اما به طور کلی استحکام کششی یا استحکام نهایی کششی(UTS) برابر بار حداکثر تقسیم بر سطح مقطع اولیه نمونه است ::

 
 

استحکام شکست : در مواد داکتیل تا رسیدن به استحکام نهایی تغییر شکل در سراسر طول نمونه یکنواخت است . در تنش حداکثر تغییر شکل موضعی یا گلویی شدن در نمونه روی می دهد و با کاهش سطح مقطع نیرو نیز افت می کند . تغییر طول در اثر گلویی شدن غیر یکنواخت است و سریعا منجر به رسیدن به نقطه پارگی می شود . استحکام شکست که حاصل تقسیم نیروی شکست بر سطح مقطع اولیه است همیشه کمتر از استحکام نهایی است . در مواد ترد استحکام نهایی و استحکام شکست یکی اند .

داکتیل بودن : داکتیل بودن مواد از میزان تغییر شکل ممکن تا حد شکست مشخص می شود . این کمیت در آزمون کشش با دو اندازه گیری بدست می آید ::

1- ازدیاد طول : این مقدار با چسباندن قطعات نمونه پس از آنکه شکست روی داد و اندازه گیری فاصله ی بین نشانه های سنجه ی اولیه بدست می آید :

2- کاهش سطح مقطع : این کمیت نیز با اندازه گیری سطح مقطع حداقل نیمه های شکسته شده ی نمونه ی کششی و از رابطه زیر بدست می آید :

8

سطح مقطع اولیهو سطح مقطع در لحظه شکست است و و به ترتیب طول اولیه وطول در لحظه شکست هستند.

مدول یانگ ( کشسانی) : شیب بخش خطی اولیه ی منحنی تنش-کرنش مدول کشسانی یا مدول یانگ نام دارد . مدول کشسانی معیار سنتی ماده است . هرچه این مدول بزرگتر باشد کرنش کشسان ناشی از اعمال تنشی معین کمتر است . چون مدول کشسانی برای محاسبه ی خمیدگی تیرها و سایر اجزا لازم است لذا در طراحی اندازه ی مهمی است . مدول کشسانی را نیروهای اتصال بین اتمها تعیین می کند . چون این نیروها نمی توانند بدون تغییر ماهیت اصلی ماده تغیید کنند در نتیجه مدول کشسانی یکی از مهمترین خواص مکانیکی حساس به ساختار است . اضافات آلیاژی عملیات گرمایی یا کار سرد تاثیر کمی بر این مدول دارد . با این حال افزایش دما مدول کشسانی را کاهش می دهد . معمولا در دمای بالا مدول به روش دینامیکی اندازه گرفته می شود :

تنش حقیقی با نماد وکرنش حقیقی با نماد نمایش داده می شود. تنش مهندسی و تنش حقیقی طبق فرمول زیر با هم رابطه دارند :

در این رابطه نماد تنش مهندسی و نماد کرنش مهندسی ونماد تنش حقیقی می باشد.

همچنین کرنش حقیقی را می توان بر حسب کرنش مهندسی تعیین کرد :

----------------------------------------------------------

 

محاسبات آزمایش

برای فولاد کم کربن A0 = (11.56×1.38)×10-6 = 15.95×10-6 (mm3) AF = (8.14×0.4)×10-6 = 3.256×10-6 (mm3)

از شیب خط الاستیک بین نقاط (0.38,300) و (0.47,450) در نمودار نیرو- تغییر طول مدول یانگ به دست می آید.

برای آلومینیوم: A0 = (11.64×2.1)×10-6 = 24.444×10-6 (mm3) AF = (10.4×1.28)×10-6 = 13.312×10-6 (mm3)

از شیب خط الاستیک بین نقاط (90,0.23) و (225,0.47) در نمودار نیرو- تغییر طول مدول یانگ به دست می آید.

 

هدف آزمایش

بررسی اثر نرخ کرنش ( ) بر روی خواص كششي فولاد كم كربنبوسیله ی آزمون کشش

تجهیزات مورد نیاز آزمایش

3 نمونه ی فولادی _ کولیس با خطای 0.02mm _ دستگاه كشش مدل universal Testing Machin (30 T )

شرح آزمایش

در این آزمایش برای بررسی تغییرات سرعت کرنش از سه نمونه از پیش تهیه شده ی فولاد کم کربن استفاده می نماییم . در ابتدا مانند تست پیشین اندازه ی طول – عرض و ضخامت اولیه ی هر نمونه گرفته شده سپس نمونه ها را به ترتیب در دستگاه تست کشش قرار داده و با میزان سرعت های متفاوت حرکت فک دستگاه اعمال نیروی کششی می نماییم . در نهایت با اندازگیری مجدد از نمونه های شکسته شده جدولی (جدول 1) به قرار زیر ترسیم می گردد ::

هدف آزمایش :

بررسی تاثیرات اندازه دانه های ریزساختار فولادهای عملیات حرارتی شده

تجهیزات مورد نیاز آزمایش :

2نمونه ی فولادی به ترتیب عملیات حرارتی شده در 1100درجه سانتی گراد،900درجه سانتی گراد و كوليس با خطای 0.02 _ دستگاه كشش مدلGotech Testing Machin Inc ؛

شرح آزمایش :

ابتدا دو نمونه ای که در طی عملیات حرارتی به دماهای 900 و 1100 درجه سانتیگراد رسیده اند را آماده می نماییم . این نمونه ها در طی عملیات دچار تغییرات فازی شده و به دلیل اضافه نمودن برخی مواد سطح آنها دارای مقادیر زیادی کاربید است . پس قبل از هر کاری لازم است تا سطح نمونه ها به طور کامل سوهان زده شود تا هنگامی که نمونه در دستگاه قرار می گیرد فک دستگاه کشش مستقیما با لبه های نمونه در ارتباط باشد .

سپس مانند آزمایش های قبل مقادیر اولیه یعنی طول – عرض و ضخامت مربوط به آن ها را اندازه گیری کرده و در دستگاه کشش قرار می دهیم تا به مرحله ی شکست برسیم و سپس طول،عرض و ضخامت ثانویه را اندازه گیری می کنیم که مقادیر آن در جدول شماره 1 آمده است.

در مرحله ی بعدی از تست نمونه ها را به آزمایشگاه متالوگرافی منتقل می نماییم . در آزمایشگاه متالوگرافی بخشی از نمونه را که عاری از شیار ترک و خوردگی باشد را انتخاب می کنیم سپس نمونه ها توسط دستگاه برش بریده می شوند . باید دانست که بریدن نمونه از قطعه می بایست از مکانی صورت گیرد که سطحی مناسب و واقعی از قطعه را نمایان ساخته و بتواند نماینده ی قطعه و مبین ساختار عمومی آن باشد .

ادامه ...

تهیه شده توسط سایت فایلکده برتر


مبلغ واقعی 28,625 تومان    20% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 22,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

تهران

سایت فایلکده برتر، برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی، مقاله، پروژه، نمونه سوالات، گزارش کارآموزی، پاورپوینت، تحقیق، گزارش کار، جزوه، کتاب، حل المسائل، آموزش کسب درآمد و فایل های آموزشی رشته های مختلف دانشگاهی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما