پیوند ها
نظرسنجی سایت
آمار بازدید سایت
مقاله علمی با عنوان تحلیل محتوای کتاب اخلاق پزشکی بر اساس نظریه سیستم ارزشی آلپورت(Word)
فرمت فایل: Word تایپ شده( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحات: 24 صفحه
عنوان مقاله: تحلیل محتوای کتاب اخلاق پزشکی بر اساس نظریه سیستم ارزشی آلپورت
چاپ شده در مجله: مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی
قابل استفاده برای مجلات معتبر داخلی، مجلات علمی پژوهشی، مقالات کنفرانسی و تحقیقات دانشجویی
قسمتی از متن مقاله:
چکیده
مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی میزان توجه کتاب اخلاق پزشکی به مؤلفه های ارزشی آلپورت انجام شده است.
روش: روش مطالعه، تحلیل محتوا و با رویکرد کمی و از نوع مقوله ای بوده است. جامعه پژوهش در این مطالعه، کتاب اخلاق پزشکی (پزشک و ملاحظات اخلاقی) است که در سال 1383 توسط معاونت آموزشی و امور دانشگاهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و به چاپ رسیده است. در این پژوهش نظریه «سیستم ارزشی آلپورت» مبنای تحلیل قرار گرفته است. در این بررسی واحد تحلیل محتوا جملات میباشد که در متن کتاب به طور مستقیم یا غیر مستقیم (مفهوم آنها) درباره هر یک از مؤلفه های ارزشی آلپورت به آن اشاره شده است. برای مطالعه پایایی فرایند سنجش، متناسب با روش مطالعه (تحلیل محتوی) از شیوه بازآزمایی بهره گیری شده است. نتایج پایایی و اعتبار این آزمونها مطلوب و رضایتبخش هستند.
نتایج: میانگین سنخ ارزشی نسبت به کل جملات 1±5/146 از 879 جمله و انحراف معیار 766/2 می باشد. یافته ها نشان داد در مجموع، 5780 جمله در کتاب به سنخ های ارزشی آلپورت پرداخته است که به ترتیب بیشترین درصد، ارزشهای اجتماعی 83/30 درصد (271 جمله)، مذهبی 43/23 درصد (206 جمله)، سیاسی 09/23 درصد (203 جمله)، نظری 35/10 درصد (91 جمله)، اقتصادی 55/9 درصد (84 جمله) و زیباشناختی با فراوانی 73/2 درصد (24 جمله) میباشد.
نتیجه گیری: ارزشهای اجتماعی در این کتاب بیشتر مطرح شده و ارزشهای زیباشناختی کمتر مد نظر قرار گرفته است. لذا پیشنهاد میشود با توجه به اهمیت موضوع، محتوای کتاب مورد نظر بازبینی شود و حیطه های نظری، اقتصادی و زیباشناختی بیشتر مورد توجه قرار گیرند و با رعایت اصول سازماندهی محتوا، اصل توازن رعایت شود.
واژه های کلیدی: ارزشها، اخلاق پزشکی، تحلیل محتوا
مقدمه
ارزشها جزء جدایی ناپذیر شخصیت و زندگی اجتماعی هستند و بدون وجود آنها زندگی انسان بدون ساختار است. در واقع وجود ارزشهاست که به زندگی انسان جهت میدهد و بدون آن هیچ انگیزهای برای رسیدن به هدف وجود ندارد. ارزشها به طور گسترده به عنوان اصول اساسی و اعتقادات هستند که به عنوان راهنمای کلی رفتار و استانداردها در نظر گرفته میشود (1). اینلو در مورد ارزشها اظهار داشت که: «از نظر من ارزشها در یک جمله، شاخصهای تعیینکننده در وجود انسان هستند که بر انتخابهای او در زندگی تأثیر گذاشته و رفتار او را شکل میدهند». در اصل ارزشها قوانینی هستند که افراد به کمک آنها رفتار خود را شکل میدهند . ارزشها در زندگی افراد و اجتماعات نفوذ دارند و نزد آنها بامعنای زندگی مرتبط هستند؛ زیرا ارزشها در واقع با انگیزههای رفتار، آمال و آرزوها سروکار دارند. ارزشها جزو مفاهیم اساسی در تمام جنبههای زندگی، اعم از سیاسی، اجتماعی و اقتصادی هستند و همهی ارتباطات انسانی را تحت تأثیر قرار میدهند. آیندهی هر جامعه بیش از تقدم فناوری، به ارزشهایی بستگی دارد که انتخاب میکنند. این امر به دلیل آن است که ارزشها در جزییترین امور فرهنگی، استفاده از فناوری و حتی الزامات انجام وظیفه و مشارکت اجتماعی دخیل هستند (3). افراد و گروههای اجتماعی همواره ارزشها و دیدگاههای خود و این را که چه کاری درست و چه کاری نادرست است، به نسلهای بعدی منتقل میکنند. بدون این نوع انتقال ارزشها، خانوادهها و گروههای بزرگتر بشری، نقش اثرگذار خود را از دست خواهند داد، ارتباط نامرئی ولی حیاتی میان مردم قطع خواهد شد و تمامی اصول همکاری و تبادل تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. به همین دلیل، آموزش اخلاقی و ارزشی جوانان، هرگز از اذهان جامعهی بزرگسال حذف نمیشود (4). پس ارزشها واقعاً میتوانند به افراد آموزش داده شود. ارزشها از منظر آلپورت به منظور ارزیابی اهمیت نقش نسبی شش ارزش یا انگیزه اساسی در زندگی یک فرد تهیه شده است. این شش ارزش مبتنی بر سنخبندی آدمیان بنا به نظر ادوارد اشپرانگر فیلسوف آلمانی است که عبارتند از: زیبایی شناختی، نظری، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و سیاسی که هر کدام برای خود اهمیت جداگانهای دارند (2). آلپورت در مورد تعاریف سنخهای ارزشی تعاریف جامعی را ارائه داده است لذا به دلیل اینکه بر اساس همین تعاریف جامع و کامل، نشانگرهای بیشتری نسبت به سایر سیستمهای ارزشی به دست آمد، از این سیستم در این پژوهش استفاده گردید.
ارزشها به طور عمده از طریق تجربه و به طور سنتی توسط پدر و مادر و جوامع منتقل میشوند. نظامهای اجتماعی مختلف نیز میتوانند از طریق الگو قرار دادن رهبران در جامعه ارزشها را منتقل کنند (3) و آن را به طور یکپارچه به جوانان آموزش دهند. دانشگاهها از جمله نظامهای اجتماعی هستند که به عنوان انتقالدهنده ارزشها نزد جوامع شناخته شدهاند. در این رابطه بزکوس (2010)، بیان میکند که دانشگاهها محیطی هستند که در آن منابع کمیاب و دانشجویان در رقابت با یکدیگرند، پس موسسات باید در رسیدن به فرایندهایی که برای آموزش عالی حیاتی هستند کارایی بهتری داشته باشند (6). لذا یک سیستم رهبری، از ارزشها یا عقاید محکمی پیروی میکند تا چارچوب اخلاقی را پدید آورد که از آن یک رهبر چشمانداز توسعه، تعریف و فرایند تغییر را اصلاح کند (7). پسکارو عنوان میکند که دانشگاه مسوؤل توسعه جامعه در کوتاه مدت و بلند مدت است. اگر دادگاه اجتماعی خاصی تنها در اهداف کوتاه مدت و میان مدت تمرکز داشته باشد، دانشگاه موظف است به انجام فعالیتهای سازگار با اهداف و ارزش بیشتر بپردازد (4).
در ارتباط با ارزشهای حاکم بر دانشجویان دانشگاه مطالعات زیادی انجام شده است. بنت زمان و محمد (2012) در مطالعهای که در آن به بررسی مقایسهای ارزشها از دانشجویان پسر بنگلادشی در دانشگاههای دولتی و خصوصی پرداخته است، به این نتیجه رسید که هیچ تفاوت قابل توجهی در ارزشهای نظری، زیباییشناختی و مذهبی بین دو گروه دانشجویان پسر در حال تحصیل در دانشگاههای دولتی و خصوصی بنگلادشی وجود ندارد. اما تفاوت معنیداری بین ارزشهای اقتصادی، اجتماعی و ارزشهای سیاسی پاسخدهندگان یافت شد (5). در تحقیقی که فرنهام (1988) تحت عنوان ارزشها و انتخابهای حرفهای: بررسی تفاوت ارزش در دانشجویان پزشکی، پرستاری و روانشناسی انجام داد، انجام داد، به مقایسه ارزشهای دانشجویان سال اول رشتههای داروسازی، پرستاری و روانشناسی، با استفاده از پرسشنامه روکیچ پرداخت. نتایج پژوهش نشان داد که نظام ارزشی و درجهبندی دانشجویان پرستاری و داروسازی به نسبت رشته روانشناسی بیشتر به هم شبیه است (6). هلکما و دیگران (2003)، نیز در مطالعهای رابطهی بین سلسله مراتب ارزشها با مراحل رشد اخلاقی کهلبرگ را در 43 دانشجوی پزشکی در دو سال اول مورد مطالعه قرار دادند، با توجه به مطالعات انجام شده دانشجویانی که در مراحل بالاتر رشد قرار داشتند از ارزشهای بالاتری برخوردار بودند (7).
در میان شاخههای اخلاق حرفه ای، اخلاق پزشکی به دلیل منزلت خاص و متعالی حرفه پزشکی از جایگاه ویژهای برخوردار است. اخلاق پزشکی از دیرباز یکی از اجزای پزشکی به حساب آمده و پزشکان در کنار یادگیری دانش پزشکی ناگزیر بودند اصول اخلاقی حاکم بر درمان را نیز فراگرفته و آنها را به هنگام درمان بیماران بکار بندند. در راستای موضوع مورد مطالعه، در تحقیقی که به میزان رعایت اخلاق پزشکی در پایاننامهها و کارآزماییهای بالینی در دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام شد، این نتیجه به دست آمده است که اصول اخلاقی پزشکی در مطالعات کارآزمایی بالینی بصورت جدی رعایت نگردید و این ممکن است از عدم توجه محققین در رعایت اصول اخلاق پژوهش باشد در راستای موضوع مورد مطالعه، معتمد جهرمی و دهقانی (1393) در تحقیق خود تحت عنوان نگرش دانشجویان نسبت به اصول اخلاق پزشکی و تطبیق آن با اخلاق اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان به این نتیجه رسید که دانشجویان نگرش مثبتی نسبت به اصول اخلاقی داشته و این اصول را منطبق با اعتقادات و ارزشهای اخلاق اسلامی میدانند (8).
تصمیمگیری اخلاقی در مسائل پزشکی از آن جهت که ارتباط مستقیمی با نوع نگرش به انسان دارد، میتواند بسته به فرهنگ و باورهای جامعه، متغیر باشد. از این رو ضروری به نظر میرسد تا اصول و مبانی تصمیمگیریهای اخلاقی در حوزه پزشکی، یک بار با توجه به آموزههای دینی مورد بررسی قرار گیرند. اسلام به عنوان آخرین و کاملترین دین الهی با برخورداری از دو پشتوانه قرآن و سنت کوشیده است با توجه دادن مردم به ارزشهای انسانی، آنها را در برخورداری از زندگی بهتر یاری رساند. برنامهریزی و سیاستگذاری فرهنگی و اجتماعی بدون شناخت نظام ارزشها و عوامل مرتبط با آن امکانپذیر نیست. بر این اساس مطالعه و پژوهش درباره نظام ارزشها میتواند اطلاعات مفیدی درباره وضع موجود فراهم آورده و مبنای علمی برای برنامهریزی در جهت نیل به اهداف فرهنگی، تربیتی و اجتماعی قرار گیرد. شناخت نظام ارزشها و آگاهی از نوع اولویتهای ارزشی میتواند اطلاعات بسیار مفیدی برای پاسخگویی به نیازهای جوانان فراهم آورد. چارچوب ارزشها آمیزهای از عوامل محیطی، اجتماعی، زیستی، روانی و عناصری نظیر فرهنگ حاکم بر جامعه، خانواده و ارزشهای آن، شرایط اقتصادی، دین، نژاد، شغل و سطح آموزش است. باید این ساختار و چگونگی سازماندهی آن را تشخیص داد و بر اساس آن پیشبینیهای لازم صورت گیرد. بنابراین بر اساس فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که دانشگاهها را منشا تحولات جامعه میدانند؛ اهمیت و جایگاه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در رشد و توسعه جامعه و پیشرفت کشور، از موضوعاتی است که اگر مورد شناخت و توجه قرار گیرد، میتوان از نقش و قدرت تأثیرگذاری آنها بر پیشرفت بخشهای دیگر جامعه به نحو مطلوب بهره برد. دانشگاههای علوم پزشکی (و خدمات بهداشتی درمانی)، علاوه بر مشابهت با دانشگاههای وزارت علوم به لحاظ پرداختن به آموزش و ارتقای علم و دانش، وظایف سنگینتری در حوزه بهداشت و درمان و پرداختن به سلامت شهروندان و افراد جامعه بر عهده دارند. علاوه بر این یکی از مهمترین دغدغههای وزارت علوم پرورش انسان کامل است که متصف به صفات و ارزشهای اسلامی باشد. بنابراین باید آن را وظیفه ای خطیر و در عین حال مشکل دانست. در این راستا کتابهای درسی به عنوان مؤلفههای اساسی برنامه درسی تلقی میشود که بیش از 90/0 رفتارهای شاگرد، استاد و عوامل مدیریتی را به خود وابسته مینماید (9). این مطالعه با هدف تحلیل محتوا کتاب اخلاق پزشکی بر اساس نظریه سیستم ارزشی آلپورت انجام شد تا راهی برای افزایش شناخت مجموعه کتاب درسی دانشگاه و نیز افزایش موفقیت در ارتقای میزان شاخصهای عملکردی آن باشد.
اهداف پژوهش
بررسی میزان توجه کتاب اخلاق پزشکی (پزشک و ملاحظات اخلاقی) به مؤلفههای ارزشی آلپورت
سوال تحقیق
ارزشهای مورد تأکید در محتوای کتاب اخلاق پزشکی (پزشک و ملاحظات اخلاقی) به چه ترتیبی مورد توجه بوده است؟
روش
این پژوهش به روش تحلیل محتوا و از نوع مقوله ای انجام شد. تحلیل محتوا یک روش پژوهشی است که برای تشریح محتوا به صورت عینی، منظم و کمی به کار میرود (10). تحلیل محتوای با هدف شناسایی ارزشهای سیستم آلپورت آغاز و جامعه پژوهش در این مطالعه، کتاب اخلاق پزشکی (پزشک و ملاحظات اخلاقی) که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1383 چاپ گردیده است میباشد. سپس به تعیین نشانگرها و در نهایت به جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شد. این کتاب در سال تحصیلی 93-92 انتخاب و جهت تدریس در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند استفاده گردیده است. کتاب اخلاق پزشکی (پزشک و ملاحظات اخلاقی) شامل دو جلد میباشد. جلد اول شامل 6 فصل و جلد دوم شامل 17 فصل میباشد. جدول شماره 1 نشاندهنده اطلاعات مربوط به کتاب اخلاق پزشکی (پزشک و ملاحظات اخلاقی) تدریس شده در دانشگاه علوم پزشکی در سال تحصیلی 93-92 میباشد.
جدول 1: مشخصات کتاب اخلاق پزشکی (پزشک و ملاحظات اخلاقی)
تهیه شده توسط سایت فایلکده برتر
مبلغ واقعی 22,375 تومان 20% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 17,900 تومان
برچسب های مهم