پیوند ها
نظرسنجی سایت
آمار بازدید سایت
دانلود طرح درس روزانه شیمی 3 آشنایی با شاره (سیال) های مولکولی و یونی در تولید برق
مشخصات فایل طرح درس:
فرمت: وورد، Word تایپ شده( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحات: 5 صفحه
دوره: دبیرستان، دوم متوسطه
پایه: دوازدهم
درس مربوطه: شیمی3
کیفیت: بسیار عالی
توجه: این طرح درس توسط معلم رسمی آموزش و پرورش، با رعایت سطوح بالای ارزشیابی، رعایت واحدهای یادگیری، طبق استانداردهای دبیرخانه راهبری کشوری و طبق برنامه درس ملی طراحی و تالیف شده است و مناسب دبیران شیمی محترم جهت نوشتن طرح درس قبل تدریس، همچنین شرکت در جشنواره های تدریس استانی و کشوری میباشد.
طرح درس و اهداف بر اساس تلفیقی از هدف نویسی برنامه درسی ملی و طبقهبندی جدید بلوم
قسمتی از متن طرح درس:
رئوس مطالب |
هنرنمایی شاره (سیال) مولکولی و یونی برای تولید برق باهم بیندیشیم |
||
مواد و رسانههای آموزشی |
کتاب درسی- تابلوی الکترونیک- تابلوی اعلانات- ویدئو پروژکشن- عکس و نمودار- رایانه – میز آزمایشگاه ووسایل شامل نمک طعام بصورت جامد و محلول- مدار الکتریکی- بشر-لامپ- باتری |
||
پیش بینی رفتار ورودی |
با انواع جامدهای مولکولی و یونی آشنا هستند و ویژگی هر یک را می دانند. نقطه ذوب و جوش بالای ترکیبات یونی را یکی از ویژگی های مهم این ترکیبات می دانند انرژی خورشیدی را یک منبع انرژی پاک و تجدیدپذیر می دانند. |
||
ایجاد ارتباط اولیه |
پاسخ سلام و احوالپرسی دانش آموزان را می دهد و تا حد ممکن به دانش آموزان نزدیک می شود. با نام خدا و با ذکر جمله خوش آمدگویی و وقت بخیر و آرزوی موفقیت بحث را شروع می کند. با نگاه کردن به دانش آموزان در ضمن صحبت کردن حضور و غیاب را انجام می دهد غایبین را شناسایی کرده و علت غیبت را جویا می شود. پاسخ سوالات احتمالی دانش آموزان را درباره درس جلسه قبل می دهد |
زمان: 5 دقیقه |
|
گروهبندی، مدل و ساختار کلاسی |
با توجه به موضوع درس و براساس روش تدریس، دانش آموزان بصورت گروه های سه تایی و به شکل تصادفی گروه بندی می شوند (قرعه کشی) فراگیران برای اینکه فرصت بیشتری برای ارتباط با یکدیگر داشته باشتد بصورت شبکه شکل ارتباطی دایره ای قرار می گیرند (u شکل) نام گروه ها: الماس- گرافیت – جامد یونی- جامد مولکولی- جامد فلزی |
||
روش ایجاد و تداوم انگیزه |
بیان یک خاطره درباره بازدید گروه شیمی استان خراسان شمالی از پنل های خورشیدی شرکت گاز بجنورد و انجام یک آزمایش نمایشی درباره رسانا بودن نمک طعام در حالت محلول |
زمان: متناوب |
|
ارزشیابی آغازین |
-از سر گروه هر گروه در مورد آمادگی گروه و انجام تکالیف پرسیده می شود و در صورت مشکل علت را جویا شده و تذکر می دهد. - تکالیف فردی شامل پاسخ به پرسش های کتاب و پاسخ به ورقه سوالات بررسی و تشویق و تنبیه انجام گرفته و در چک لیست فردی امتیاز داده می شود. - تکالیف گروهی شامل رسم ساختار بررسی و در چک لیست مربوطه اعمال می شود. - در مورد مطالعه درس جدید از طریق سایت های معتبر از دانش آموزان سوال پرسیده می شود. و چند سوال بصورت اسلاید ارائه و از دانش آموزان جواب می خواهد |
زمان: 5 دقیقه |
|
روشهای تدریس |
روش تلفیقی شامل: پرسش و پاسخ، سخنرانی، کار گروهی، نمایش فیلم و انیمیشین، پژوهش گروهی مبتنی بر کلاس معکوس الگوی تدریس: الگوی پیش سازمان دهنده
|
||
ب: فعالیتهای مرحله حین تدریس |
|||
آماده سازی |
قبل از کلاس مواد و وسایل لازم را آماده می کند. با مدیر و مسئول کارگاه و آزمایشگاه جهت استفاده از وسایل و امکانات هماهنگی می کند. یک مدار الکتریکی و محلول آب نمک را روی میز قرار می هد. در کلاس درس می نشیند تا دانش آموزان وارد شوند. |
زمان: 5 دقیقه |
|
ارائه درس جدید |
فعالیتهای معلم- دانشآموز: این فعالیتها به صورت تلفیقی مطرح میشود و تفکیک آن به معنای مجزا بودن فعالیتهای معلم و دانشآموز است و منطقی به نظر نمیرسد و به همین خاطر از خطچین استفاده شده است. |
||
فعالیت های معلم |
فعالیت های دانش آموزان |
||
فیلم ها و انیمیشین مربوط به تولید برق از شاره های یونی و مولکولی را برای دانش آموزان به نمایش می گذارد. |
به تابلو نگاه می کنند.
|
||
درباره انحلال ترکیبات یونی در آب از دانش آموزان سوال می شود و از گروه ها می خواهد که یک گروه داوطلب انجام آزمایش لازم شود و وسایل مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می دهد (اطلاعات قبلا در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است) |
چون درس قبل را مطالعه کرده اند درباره تصاویر توضیح می دهند گروه داوطلب آزمایش را انجام داده و درباره آن توضیح می دهند سایر دانش آموزان گوش می کنند دانش آموزان پاسخ می دهند
|
||
نمودار و مراحل فرایند تولید برق از پرتوای خورشیدی طبق شکل صفحه 76 کتاب به دانش آموزان از طریق تابلو نشان داده می شود و درباره آن توضیح داده می شود. از دانش آموزان می خواهد با توجه به جدول سوال 2 درباره اختلاف نقطه ذوب و جوش صحبت کنند و بین این ترکیبات مقایسه انجام دهند و سوال همچون دانشمندان این صفحه را از دانش آموزان می پرسد. پس از نمایش عکس و فیلم های مربوطه و اهمیت پرتوهای خورشیدی از دانش آموزان می خواهد در یک سطر هدف این مباحث را بیان کنند.
|
دانش آموزان نمودار ها را نگاه میکنند دانش آموزان فیلم ها را نگاه میکنند و درباره آن توضیح میدهند دانش آموزان گوش میدهند دانش آموزان پاسخ میدهند |
||
درس جلسه آینده چینش زیبا، منظم و سه بعدی در ترکیبات و جامدات یونی بصورت سر فصل و خلاصه گفته شده و شکل ها و نکات لازم برای مطالعه جلسه آینده به دانش آموزان گفته می شود. از دانش آموزان می خواهد درباره نامگذاری گروه های خود توضیح دهند. دانش آموزان نمودارها و فیلم های مربوطه را نگاه می کنند. گروه ها درباره نقطه ذوب و جوش و نیز اختلاف نقطه ذوب و جوش بحث و تبادل نظر می کنند. دانش آموزان گوش می دهند و پاسخ می دهند. |
دانش آموزان گوش میدهند دانش آموزان با هم تبادل نظر میکنند
|
||
مدت زمان: 50 دقیقه |
|||
فعاليتهای خلاقانه دانشآموزان |
دانش آموزان خواهان استفاده از پنل های خورشیدی در پشت بام منزل خود هستند و راهکارهایی برای تولید برق پیشنهاد می دهند.
|
ادامه دارد...
مبلغ واقعی 13,625 تومان 20% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 10,900 تومان
برچسب های مهم