فایلکده برتر( برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی )

بازدید کنندگان محترم اگر با موبایل وارد شده اید لطفا برای مشاهده توضیحات فایل مورد نظر خود، به وسط صفحه فعلی (به سمت پایین) مراجعه کنید//سایت فایلکده برتر، برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی، مقاله، پروژه، نمونه سوالات، گزارش کارآموزی، پاورپوینت، تحقیق، گزارش کار، جزوه، کتاب، حل المسائل، آموزش کسب درآمد و فایل های آموزشی رشته های مختلف دانشگاهی//سایت فایلکده برتر دارای نماد اعتماد الکترونیکی از وزارت صمت و وزارت ارشاد میباشد، لذا شما عزیزان با اعتماد کامل و خیال راحت از این سایت خرید نمایید و از پشتیبانی بعد از خرید بهره مند شوید(جهت بررسی بیشتر در مورد صحت نماد اعتماد الکترونیکی به منوی بالا، قسمت "درباره ما "مراجعه فرمایید.)// در صورت هر گونه مشکلی به شماره پشتیبانی زیر پیامک ارسال کنید:شماره تلفن همراه:09100764182(لطفا فقط و فقط پیامک ارسال کنید. به تماس ها پاسخی داده نخواهد شد.)

نظرسنجی سایت

بازدید کننده گرامی باتشکر از حسن انتخاب شما لطفا نظر خود را درباره نوع مطالب،اخبار،فایلها ودیگر محتوای سایت بیان کنید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 255
  • بازدید دیروز : 558
  • بازدید کل : 587680

پیوند ها

نظرسنجی سایت

آمار بازدید سایت

تحقیق درباره آلودگی صوتی و عوارض آن


تحقیق درباره آلودگی صوتی و عوارض آن

تحقیق درباره آلودگی صوتی و عوارض آن

 

 

مشخصات فایل تحقیق:

فرمت: وورد، Word تایپ شده( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحات: 24 صفحه

کیفیت: بسیار عالی

 

قسمتی از متن تحقیق:

آلودگي صوتي ره‌آورد زندگي ماشيني

آلودگي صوتي ازتبعات شهرنشيني و ره‌آورد زندگي ماشيني است كه در سال‌هاي اخيرسلامت رواني و آرامش روحي ساكنان پايتخت و شهرهاي بزرگ را تحت تاثير قرار داده و به ريشه بسياري از تنش‌هاي اجتماعي تبديل شده است.

حقوق شهروندان تهراني نه تنها روزها براثر صداي بوق وسايل نقليه، پخش موزيك باصداي بلند در خودروها و ويراژ موتوسيكلت‌ها تضييع مي‌شود، بلكه اغلب ساكنان اين شهربويژه مناطق جنوبي شبها نيز بايد سر و صداي ناشي از ساخت وسازها را تحمل كنند.

آلودگي صوتي از معضلات شهر تهران است كه روز به روز بر شدت آن افزوده شده وليراهكار جامع و اساسي براي رفع آن ارايه نمي‌شود.

ورود بي‌رويه وسايل نقليه به شهر اين ناهنجاري زيست محيطي را براي شهروندانبويژه شهروندان تهراني به وجود آورده است.

يكي از ساكنان ميدان امام حسين(ع) دراين‌باره به خبرنگار ايرنا گفت:
بااينكه ‪۲۲سال سن دارم، اما به علت وجود آلودگي صوتي در محل سكونت خود، گاهي باكوچكترين صدا عصبي مي‌شوم.

شاهرخ احمدي افزود: گاهي سكوت چند دقيقه‌اي به من آرامش وصف ناپذيري مي‌دهد، سعيمي‌كنم روزهاي آخر هفته به فضاهاي سبز اطراف تهران پناه ببرم تا با استفاده ازآرامش و سكوت طبيعت هفته‌اي پرنشاط و توام با انرژي داشته و در كلاس‌هاي دانشگاهحاضر شوم.

احمد ذاكري ‪۷۵ساله گفت: در زمان‌هاي قديم تهران روستايي زيبا، سرسبز و آرامبود و مي‌شد روزها زير سايه درختان به آرامش رسيد، اما حالا سايه درخت، پارك‌ها وفضاهاي سبز هم آرامش بخش نيست.

وي ادامه داد: ما جوانان ديروز كه صبر و تحمل زيادي داريم گاهي آلودگي صوتي چنانما را عصبي مي‌كند كه ديگر قابل كنترل نيستيم، چه رسد به جوانان امروزي!
ذاكريافزود: سر و صداي ناشي از تردد وسايل نقليه، آسايش و سلامت را از ساكنان پايتخت سلبكرده، در حالي كه زندگي در محيط سالم و به دور از آلودگي حق هر شهروند است.

يك كارشناس آلودگي صوتي در اين زمينه گفت: آلودگي صوتي اثرات نامطلوب بر انسان،گياهان، جانوران و بافت مسكوني دارد.

فرشته‌سادات ميرطاهري، كاهش حس شنوايي را از مهمترين اثرات منفي و مستقيم آلودگيصوتي بر انسان عنوان كرد.

وي افزود: اختلالات قلبي- عروقي، حساسيت عصبي، سرگيجه، كاهش يادگيري در كودكان،اختلال در خواب و گرفتگي عضلاني از اثرات غيرمستقيم آلودگي صوتي بر انسان است.

به گفته وي، اين معضل سبب كاهش رشد گياهان و در جانوران باعث مهاجرت بي‌موقعحيات وحش و پرندگان و كاهش طول عمر آنها مي‌شود.

ميرطاهري يادآور شد: شكستن شيشه‌ها و ايجاد شكاف در ديوارها از اثرات ناشي ازآلودگي صوتي بر بافت ساختمان است.

وي استفاده از عايق‌بندي، شيشه‌هاي دو جداره، حايل صوتي و تونل‌هاي صوتي را ازجمله راه‌هاي كاهش آلودگي صوتي عنوان كرد.

به گفته اين كارشناس، ايجاد پوشش گياهي از نوع برگ سوزني در بزرگراه‌ها كاهش صدادر منبع توليد صدا(تغيير درموتور خودروها و موتورسيكلت‌ها و كاهش صداي اگزوز) كنترلترافيك و استفاده از آسفالت متخلخل از ديگر راه‌هاي كاهش آلودگي صوتي است.

كارشناسان سازمان حفاظت محيط زيست نيز معتقدند كه پخش هرگونه صدا و ارتعاش بيشاز حد مجاز، سبب ايجاد آلودگي صوتي مي‌شود.

معاون دفتر امور آزمايشگاه صوتي سازمان حفاظت محيط زيست استان تهران در گفت وگوبا خبرنگار ايرنا گفت: حد مجاز و استاندارد آلودگي صوتي روزها از هفت تا ‪۲۲وشبها از ‪۲۲تا هفت صبح اندازه‌گيري مي‌شود.

محمدرضا عين قلايي افزود: اندازه‌گيري ميزان شدت آلودگي صوتي تحت عنوان "‪ "Leqدر ‪۳۰دقيقه (تراز معادل در مدت ‪۳۰دقيقه) صورت مي‌گيرد.

وي درخصوص ميزان مجاز آلودگي صوتي درمناطق مختلف گفت: ميزان استاندارد در مناطقمسكوني، تجاري - مسكوني، تجاري، مسكوني- صنعتي و صنعتي جداگانه تعريف مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: منطقه‌اي كه بيش از ‪۵۰درصد كاربري مسكوني داشته باشد منطقهمسكوني محسوب شده و ميزان مجاز آلودگي صوتي در اين مناطق روزها ‪dB (دسي‌بل)۵۵و شبها ‪۴۵ dBاست.

عين قلايي اظهار داشت: در مناطق تجاري - مسكوني كه به طور معمول طبقات همكف بهصورت تجاري و طبقات بالاتر به صورت مسكوني استفاده مي‌شود ولي كاربري مسكوني آنبيشتر از تجاري بوده، حد استاندارد آلودگي صوتي روزها ‪۶۰ dBو شبها ‪ dB(دسي‌بل) ‪ ۵۰است.

وي حد مجاز آلودگي صوتي در مناطق تجاري را در روز ‪۶۵ dBو در شب ‪dB ‪ ۵۵اعلام كرد.

عين قلايي با بيان اينكه كارگاهها و كارخانه‌هاي كوچكي كه نزديك نواحي مسكونيقرار دارند جزو مناطق مسكوني - صنعتي محسوب مي‌شوند، افزود: حد مجاز براي اين مناطقدر روز ‪۷۰ dBو در شب ‪۶۰ dBاست.

وي اظهار داشت: در مناطق صنعتي حد مجاز آلودگي صوتي در روز ‪۷۵ dBو در شب ‪۶۵ dBاست.

عين قلايي افزود: انحراف از استاندارد سر و صدا، در شب بيشتر از روز است كهمي‌توان علت آن را پايين‌تر بودن حد استاندارد صدا در شب و نيز تردد خودروهاي سنگيندر شب به علت محدوديت تردد آنها در روز عنوان كرد.

وي خاطرنشان كرد: از سال ‪ ،۸۳اقدامات اوليه براي استقرار دو ايستگاه ثابت سنجشآلودگي صوتي در محدوده خيابان آزادي و ميدان انقلاب انجام شده اما هنوز اين طرح بهدليل نبود همكاري سازمانها و نهادهاي ذيربط، اجرايي نشده است.

به گفته وي از بين بردن يا كاهش آلودگي صوتي نيازمند ايجاد قانون خاص برايبرخورد با آلاينده‌هاي صوتي است و هنوز قانون خاصي براي برخورد با اين موارد وجودندارد و محيط زيست پايتخت از اين لحاظ در شرايط بحراني قرار دارد.

وي نيروگاهها، پالايشگاهها، كارخانه‌ها، كارگاهها، وسايل نقليه موتوريفرودگاهها، پايانه‌هاي حمل و نقل، توقفگاههاي دائمي خودروها، ميادين تير وتعميرگاهها را از منابع و كانونهاي اصلي ايجاد آلودگي صوتي دانست.

عين قلايي ادامه داد: آلودگي صوتي در شهر تهران به دليل تردد بيش از‪۲/۶ميليوندستگاه خودرو و هزاران دستگاه موتورسيكلت در خيابان‌ها به فراتر از حد استانداردمعمول زيست محيطي رسيده است.

وي اظهار داشت: امسال اين سازمان باهدف كاهش آلودگي صوتي و توجه به‌اين معضل وبا درنظر گرفتن اثرات سوء برروي محيط زيست تصميم بر استقرار يك ايستگاه سنجش آلودگيصوتي در يكي از مناطق تهران به صورت پايلوت گرفته است.

عين قلايي گفت: افزايش تعداد سيستم ثابت سنجش آلودگي صوتي در سال‌هاي آينده وپالايش پايتخت از طريق ايجاد اين ايستگاه‌هايكي از اهداف اصلي اين سازمان است.

وي رسيدگي به شكواييه‌ها درخصوص مزاحمت ناشي ازآلودگي صوتي را از جملهفعاليت‌هاي سازمان حفاظت محيط زيست استان تهران عنوان كرد.

وي ادامه داد: با افزايش اين ايستگاهها مطالعات در زمينه آلودگي صوتي در نواحيمختلف شهر تهران افزايش مي‌يابد و با استفاده از نتايج به دست آمده راهكارهاي اساسيبراي كاهش آلودگي ارايه خواهد شد.

عين قلايي درباره هدف آزمايشگاه سنجش صدا و ارتعاش گفت: سنجش صدا در محيط باز وبسته، ارتعاش محيطي، روشنايي و ‪ UVدر محيط باز و بسته از نمونه‌هاي مورد سنجش دراين آزمايشگاه است.

وي درخصوص پارامترهاي مورد اندازه‌گيري گفت: اين پارامترها شامل تراز معادل صوت

،Leqتراز فشار صوت ،SPLحداكثر تراز صوت‪ ،Lmaxحداقل تراز صوتLminو تراز پيك ماكزيمم Peakاست.

معاون دفتر امور آزمايشگاه صوتي سازمان حفاظت محيط زيست استان تهران تصريح كرد: اثرات آلودگي صوتي در شب، زماني كه ساير آلودگي‌هاي زمينه به حداقل مي‌رسد، حاداست.

وي ادامه داد: حد استاندارد محدوده صدا در منازل ‪۴۰تا ‪۴۵دسي‌بل بوده كهاين ميزان در اثر آلودگي صوتي ناشي از ترافيك افزايش مي‌يابد.

عين قلايي افزود: براساس نتايج مدل‌سازي هايي كه از سوي بخش سنجش و مدل سازيآلودگي صوتي بدست آمده، تمام خيابان‌هاي تهران داراي آلودگي صوتي بالاتر از حداستاندارد هستند.

کم خوابی ؛ سوغات آلودگی صوتی شهرهای بزرگ

اختلال در خواب و استراحت به دلیل وجود آلودگی صوتی موجب بروز مشکلات عدیده عملکردی و فشارهای روانی در افراد می شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران ، کارشناسان شرکت کنترل کیفیت هوا معتقدنداگر چه ممکن است ساکنان منازل حاشیه اتوبان ها و اماکن پرسر و صدا از روی عادت مشکلزیادی برای خوابیدن نداشته باشند، ولی به طور قطع آلودگی صوتی اثرات نامطلوبی برروی جسم و روح فرد می گذارد .

بنابر اعلام این کارشناسان ، آمارها نشان می دهد که 22 درصد افراد ساکن در اطراففرودگاه به خاطر آلودگی صوتی ناشی از پرواز و فرود هواپیماها، دچار اختلال خواب میشوند و در صورت مواجهه با سطح زیادتری از سر و صدا تا حدود 50 درصد دچار اختلال درخواب می شوند.

این کارشناسان در ادامه بر هم خوردن نظم و توالی مراحل خواب و حتی حذف آنرا ازجمله عوارض وجود منابع آلودگی صوتی دراطراف محل زندگی افراد عنوان کرده و می گویند: محققان دانشگاه کارولینای شمالی با بررسی اثر آلودگی صوتی ناشی از موتور جت هواپیمابر خواب، به این نتیجه رسیده اند که ریتم امواج مغزی پس از ایجاد سرو صدا، سریع ترشده و حداقل تا 5 دقیقه پس از قطع صدا در همان حال باقی می ماند و این حالت نشاندهنده سبک تر شدن خواب افراد است.

لازم به ذکر است صبح روز بعد از آزمایش کارشناسان با ارزیابی فعالیت افراد درمعرض اصوات ناهنجار، به این نتیجه رسیدند که تنها عکس العمل آنها از خواب پریدننبوده و عملکرد آنها به میزان قابل توجهی افت کرده است

کارشناسان شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در خاتمه تنها راه غلبه بر اینمعضل را ایجاد محیطی آرام و بی سر و صدا برای خواب آنها اعلام کرده و بر ساخت واحدهای مسکونی استاندارد و بکارگیری عایق های صوتی ، ایجاد مانع های بتونی ، شیشه ای وحتی طبیعی در کنار ساختمانها تاکید کرده اند

صدا و کاهش شنوایی
بسیارى از افراد به طور مدارم و روزانه در محیط کار و خارج از آن در معرض اصوات غیرمجاز هستند. این مواجهات مى تواند منجر به کاهش شنوایى غیرقابل درمان شود که باعث ایجاد اشکال در ارتباط کلامى با دیگران و کاهش کیفیت زندگى اجتماعى فرد مى شود. استفاده از وسایل صوتى و استریو در اتومبیل، استفاده از هدفون براى گوش دادن به موسیقى، ترافیک شهرى، مواد منفجره تفریحى، تیراندازى و... همگى انسان را در معرض صداى غیرمجاز قرار مى دهد. اما رایج ترین مکان مواجهه با صوت غیرمجاز و شایع ترین علت کاهش شنوایى ناشى از صوت، مواجهه با صدا در محیط کار است، به طورى که حدود ۳۰ درصد علل ناشنوایى و کم شنوایى در بزرگسالان مواجهه شغلى با صوت است. بروز این بیمارى در فرد علاوه بر ایجاد ناتوانى، مشمول دریافت غرامت از کارفرما بوده و بار اقتصادى و مالى قابل توجهى به صنایع و کارفرمایان و موسسات بیمه تحمیل مى کند به طورى که در سال ۱۹۹۰ میلادى فقط در سرویس نظامى آمریکا ۲۰۶ میلیون دلار بابت غرامت کرى شغلى به مبتلایان پرداخت شده است و در سال ۱۹۹۹ میلادى در انگلستان، ۳۵ میلیون پوند غرامت کرى شغلى پرداخت شده که ۵ درصد کل مبلغ غرامت بیمارى هاى شغلى بوده است.
کاهش شنوایى ناشى از صوت در اثر مواجهه مدام و طولانى با اصوات غیرمجاز و یا مواجهه ناگهانى و یک باره با صداى بسیار بلند (مثل انفجار) رخ مى دهد. این کاهش شنوایى به دلیل آسیب دائمى و غیرقابل بازگشت در سلول هاى مویى و حلزونى گوش داخلى مى گردد و ارتباطى به آسیب پرده صماخ ندارد. با ادامه یافتن مواجهه کاهش شنوایى به سرعت پیشرفت مى کند و در عرض ۱۵-۱۰ سال به حداکثر مى رسد.
مواجهه با صداى غیرمجاز در مراحل اولیه علامتى ندارد برخى افراد که در محیط کار با صوت غیرمجاز مواجهه دارند در پایان روز کارى به طور موقت دچار وزوز گوش مى شوند که به تدریج شدید تر و مداوم شده و در کیفیت شنوایى، خواب و تمرکز شخص اختلال ایجاد مى کند. همانطور که گفته شد این افراد در معاینه گوش سالم به نظر مى رسند و آسیب پرده صماخ وجود ندارد و تنها راه تشخیص و شناخت بیمارى براساس سابقه مواجهه با صداى غیرمجاز در تست شنوایى سنجى است.

 ادامه دارد......

تهیه شده توسط سایت فایلکده برتر


مبلغ واقعی 14,875 تومان    20% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 11,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 437

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

تهران

سایت فایلکده برتر، برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی، مقاله، پروژه، نمونه سوالات، گزارش کارآموزی، پاورپوینت، تحقیق، گزارش کار، جزوه، کتاب، حل المسائل، آموزش کسب درآمد و فایل های آموزشی رشته های مختلف دانشگاهی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما