پیوند ها
نظرسنجی سایت
آمار بازدید سایت
تحقیق درباره ريشه هاى درونى تهمت
مشخصات فایل تحقیق:
فرمت: وورد، Word تایپ شده( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحات: 14 صفحه
کیفیت: بسیار عالی
قسمتی از متن تحقیق:
در حقيقت بهتان بدترين نوع دروغ است و چنانچه اتهام شخص در غياب وي باشد غيبت هم بشمار ميآيد و انسان در واقع مرتکب دو گناه شده است يکي دورغ و ديگري غيبت و بزرگترين ظلم در حق برادرمؤمن آنست که او را متهم به ارتکاب گناهي کني که هرگز آنرا انجام نداده است. بهتان باصطلاح همين برچسب زدن به اين و آن است که متاسفانه همواره در جوامع بشري مطرح بوده و امروزه نيز بزرگترين ابزار دشمنان ومخالفان است.
نتيجه بهتان و افتراء به اين و آن اينست که نظام اجتماعي دير يا زود از هم بپاشد وعدالت اجتماعي از بين برود حق باطل و باطل حق جلوه کند، بي گناهان متهم و گرفتار،و گناهکاران تبرئه و آزاد باشند، حسن ظن به سوء ظن نسبت بکديگر تبديل گردد واعتماد عمومي مردم از يکديگر سلب شود و زمينهي هرج و مرج فراهم گردد و نا امني ونار ضايتي رشد يابد، دوستي و صميميت جايش را به کينه و عداوت بدهد، مردم پراکنده ومتفرق و بدون ارتباط با يکديگر زندگي کنند و از تجمع و تشکل و انسجام خبري نباشد. بدون شک چنين جامعهاي نميتواند دوام و بقاء داشته باشد بلکه بزودي سقوط خواهد کردو مردم آن هلاک و گرفتار انواع مشکلات و بلايا خواهند شد. و لذاامامصادقـ عليه السلام ـ فرمود: هر گاه مؤمني برادر مؤمن خويش را متهم سازد و بهاو تهمت بزند ايمان از قلب او محو ميشود همچنانکه نمک در آب ذوب ميگردد. و وقتيايمان مؤمن ذوب شد و ديگر اثري از ايمان در قلبش باقي نماند جايگاهش دوزخ استچنانکهپيامبراکرمـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ فرمود: هر کس به مرد يا زن با ايمانيبهتان بزند يا دربارهي کسي چيزي بگويد که در او نيست خداوند درقيامتاو را بر تلي از آتش قرار ميدهد تااز آنچه گفته است خارج شود. و از عهدهي گفتهي خود بيرون آيد.
در قرآن کريمبيش از چهل آيه دربارهتهمت و بهتان به مردم در رابطه با جريانات مختلفي نازل شدهکه چند نمونه مهم آن ذکر ميشود.
البته کاملاً روشن است که پيدايش ظن و گمان يا وهم و خيال درذهن امري غير اختياري ميباشد و حسن و قبح، ثواب و عقاب در قلمرو افعال اختياري استنه غير اختياري، بنابراين مراد اينستکه به گمان خود ترتيب اثر ندهيد و از عمل بدونعلم اجتناب ورزيد زيرا بسياري از کساني که بدون علم و بر اساس حدس و گمان عملميکنند مرتکب گناه و معصيت ميشوند. چنانچه در آيه ديگر فرمود: از آنچه بدان علمنداري پيروي مکن و در جاي ديگر گروهي را بخاطر اينکه به سوء ظن خود ترتيب اثر دادندملامت و سرزنش ميکند و ميفرمايد: شما بدگمان شديد و سوء ظن پيدا کرديد و بر اساسآن عمل کرديد پس هلاک و تباه گشتيد. و نيز ميفرمايد: مشرکان پيروي نميکنند مگرگمان را و آنان گمان آوران هستند.
مؤمن نه تنها نبايد به برادر و خواهر مؤمن خويش سوء ظن داشته باشد و به آن ترتيب اثر بدهد بلکه بايد عمل او را حمل بر صحت کندو بکوشد تا سوء ظن خويش را به حسن ظن تبديل نمايد.
اميرمؤمنان علي عليه السلام ـ در اين رابطه مي فرمايد: بايد گفتار و کردار برادرديني خود را به بهترين وجه قرار دهي مگر اينکه يقين پيدا کني و راه توجيه (حمل برصحت) بر تو بسته باشد. و نبايد به سخن برادرت بد گمان باشي در حاليکه تو محمل خوبي براي توجيه کلام او مييابي.
همچنين محمد بن فضيل ميگويد. به امام هفتم عرض کردم: بعضي ازافراد موثق براي من خبر آوردند که يکي از برادران ديني دربارهي من مطلبي گفته کهآنرا نميپسندم از او در اين باره سؤال کردم، او انکار نمود تکليف من چيست؟ حضرت فرمود: گوش و چشمت را نسبت به برادرت تکذيب کن بطوريکه اگر پنجاه عادل در نزد توگواهي بدهند که فلاني دربارهي تو چنين مطلب نادرستي را مطرح ساخته تو بايد آنان راتکذيب، و برادر ايماني خود را تصديق کني و آنچه را که باعث ريختن آبروي او ميشوداشاعه ندهي که در غير اين صورت از مصاديق آيهي: ان الذين يحبون ان تشيع الفاحشه فيالذين امنوا، خواهي بود.
بنابراين مادامي که ميتواني بايد قول و فعل مؤمن راحمل بر صحت، و به خير و صلاح توجيه کني و نبايد به او بدبين و بد گمان باشي و امراو را بر فساد و بدي حمل نمائي، حتي اگر از دهان مؤمني بوي شراب به مشامت رسيدنبايد به او سوء ظن پيدا کني که او شراب خورده، و مرتکب فعل حرام گشته، بلکه بايدمحمل خوبي براي آن بيابي مثلاً بگوئي که شايد طبق تجويز پزشک به منظور مداوا ودرمان نوشيده و يا فساق او را مجبور به شرب خمر کردهاند و يا اشتباها بجاي شيشهي سرکه بطري شراب را برداشته و بدهان ريخته و هنگامي که متوجه شده که شراب است بلافاصله آنرا بيرون ريخته و حتي قطرهاي هم فرو نبرده است.
فرار از موضع تهمت:
اسلام از طرفيت همت را حرام دانسته و از مؤمنان خواسته تا از سوء ظن به يکديگر اجتناب ورزند و درصورت پيدايش سوء ظن به آن اعتنا نکنند و ترتيب اثر ندهند بلکه گفتار و کردار مؤمنرا بر صحت و خوبي حمل نمايند و از طرف ديگر به مؤمنان دستور داده تا خود را در معرضتهمت قرار ندهند و از گفتن سخنان و اعمالي که موجب سوء ظن ميشود پرهيز کنند تامورد تهمت و افترا قرار نگيرند.
چنانکه امير مؤمنان ـ عليه السلام ـ فرمود: کسيکه خود را در معرض تهمت قرار دهد نبايد کسي را که به او بد گمان ميشود ملامت ونکوهش کند.
همچنينامامصادقـ عليه السلام ـ فرمود: کسي که به موضعي از مواضع تهمت برود و متهم شودنبايد جز خودش را ملامت کند. و نيز امير مؤمنان ـ عليه السلام ـ در وصيت به فرزندش امام مجتبي ـ عليه السلام ـ فرمود: از محل تهمت بر حذر باش و دوري کن، همچنين ازمجلسي که به آن گمان بد برده ميشود. و به همين جهت است که در اخبار و روايات تأکيدشده که مؤمنان بايد از دوستي و هم نشيني با فساق و گناهکاران بپرهيزند زيرا رابطه داشتن با آنان موجب ميشود که مردم نسبت به مؤمنان بدبين و در نتيجه به آنها تهمت بزنند.
مبلغ واقعی 13,625 تومان 20% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 10,900 تومان
برچسب های مهم