پیوند ها
نظرسنجی سایت
آمار بازدید سایت
تحقیق درباره اختلالات یادگیری دانش آموزان
فرمت فایل: Word تایپ شده ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحات: 27صفحه
قسمتی از متن تحقیق:
اختلالات یادگیری در خواندن :
بنا به نظر کالوگروکالسون ( 1978 ) 85 تا 90 درصد اختلالات یادگیری به اختلالات خواندن مربوط است.
ویژگیهای کودکان دارای اختلال خواندن
مقدمات درمان و بازپروری ( 12 گام برای مقدمات درمان )
گام اول: انگیزه درمانگر: (عشق و علاقه و حس انساندوستی درمانگر)
گام دوم: ارتباط خوب خوب خوب: (ایجاد رابطه خوب و صمیمی با کودک و والدین)
گام سوم: گوش کردن فعال: (به سخنان کودک با تمام وجود گوش دهد)
گام چهارم: پرسشنامه والدین و مدرسه: (تهیه پرسشهای متعدد که به علت مشکل و عوامل آن مربوط می شود)
گام پنجم: هوشبهر: (آزمونهای استاندارد وکسلر جهت عقب ماندگی ذهنی) البته این گام را میتوان از حرکات و حالات طبیعی بودن مراحل رشد و موفقیت در درسها نیز پیگیر شد.
گام ششم: کارگروهی مشترک و ارجاع آن: (در مراکز راهنمایی و مشاوره با یک تیم تخصصی صورت گیرد)
گام هفتم: مصاحبه با درمانجو : (پس از تکمیل پرسشنامه والدین در یک رابطه ی حسنه)
گام هشتم: تعیین متن برای آزمون و سنجش خواندن : (دو متن کتاب فارسی یکبار با صدای بلند و یکبار بدون صدا بخواند و به پرسشها پاسخ دهد)
گام نهم: سنجش و تشخیص : (تشخیص علل اختلال بر اساس جدول سمن)
گام دهم: طراحی برنامه درمان : (پس از تشخیص فراوانی مشکل طبق راههای درمان عمل نماید)
گام یازدهم: تهیه امکانات برای درمان : (ابزار و شرایط لازم فراهم شود)
گام دوازدهم: ارائه اطلاعات به والدین و کتاب درمانی : (تهیه توصیه هایی برای اولیا، آموزش خانواده)
برخی از ابزارهای لازم
نخ، مداد، شمع، قرقره، لیوان، خط کش، خمیربازی، ضبط صوت، توپ پینگ پنگ، شلنگ نازک کولر، کارت حروف الفبا، نوار کاست صداها، نی نوشابه، سازهای دهنی، برگه ی جملات ناتمام، برگه ی جملات ناقص،کارت، تصاویر داستانی، عکس و تصویرهای مختلف، کارتهای حروف و کلمات،کتابهای داستان.
جدول سمن برای تشخیص اختلالات خواندن (سنجش نوع مشکل)
ترمیم ناتوانی در ریاضیات :
هدف از ترمیم ناتوانی در ریاضیات، تقویت مهارت در به کار گیری روابط کمی است. این برنامه اغلب از آموزش اصول کمی مانند : تربیت، اندازه، فضا و فاصله با استفاده از مواد قابل لمس و کلام شروع می شود ؛ و در نهایت، برای ایجاد و تقویت قوه های استدلال و تفکر منطقی از معماها و صفحات سوراخ دار که با فرو کردن میله های پلاستیکی در آنها می نوان طرح های مختلف را ایجاد کرد، سود برده می شود. باز پروری یا ترمیم مشکل ریاضیات کودکان باید پس از تشخیص دقیق و ظریف نوع اختلال، میزان و شدت آن و احتمالاً علت اختلال شروع می شود. و در زیر به طور خلاصه نکات اصلی و اساسی یا اصولی که در جریان باز پروری با توجه به نوع و شدت مشکل کودک و نیز بهره گیری از مطالعات و امکانات روز باید انتخاب و مورد استفاده قرار گیرد، آمده است :
رفع اشکال در مهارت های محاسباتی پایه :
برخی از مشکلات در ریاضی از وجود نقایصی در مهارتهای محاسباتی پایه است. مشکل دانش آموز باید با مراجعه به نقایص زیر بنایی در فرایندهای یاد گیری ارزیابی شود (عوامل کلامی، فضایی، ادراکی یا حافظه). دانش آموزان باید مهارتهای محاسباتی پایه را که در آنها نقص دارند از جمله جمع، ضرب، تقسیم، کسر اعداد، اعشار و درصد یاد بگیرند. (بلی، تورنتون 1989 به نقل از لرنر 1997)
رفع موانع توجه و دقت :
تعدادی از دانش آموزان با اینکه عملیات مربوط به ریاضی را به خوبی می دانند، اما به علت عدم توجه کافی، دچار اشتباهاتی می شوند که نمره آنها را در درس ریاضی کاهش می دهد. مثالهای زیر نمونه هایی از این اشتباهات هستند :
عدم توجه به علامت ها :
– به علت عدم توجه کافی به علامت ها، به جای تفریق جمع یا به جای ضرب تقسیم می کنند.
عدم دقت به ستون ها:
– یکان و دهگان و صدگان را به دقت در ستون مربوطه نمی نویسند و در نتیجه عمل جمع یا تفریق را اشتباه انجام می دهند.
عدم توجه به نوشتن کامل اعداد :
– به علت عدم توجه کافی، گاهی فراموش می کنند عدد آخر را بنویسند (جواب را به صورت کامل نمی نویسند).
جا انداختن اعداد :
– یکی از اعداد را هنگام جمع یا تفریق جا می اندازند.
محاسبه نکردن :
بدون محاسبه یک عدد آن را می نویسد.
اشتباه در اثر مجاورت نویسی :
– اعداد دو عمل ریاضی را کنار هم نوشته اند با هم قاطی می کنند.
این قبیل دانش آموزان در واقع عملیات مربوط به ریاضی را می دانند، اما توجه و دقت کافی ندارند. بنابراین دادن تمرین های ریاضی یا تدریس مجدد برایشان نه تنها مفید نیست بلکه یک بیگاری خسته کننده می باشد. به علاوه چون مشکل اصلی آنها، یعنی کم دقتی، درمان نشده است. در تمرین های جدید نیز باز همان اشتباهات را تکرار می کنند و در واقع به انجام اشتباه عادت بیشتری می کنند. در حقیقت ما به آنها تمرین داده ایم تا اشتباهاتشان را تکرار کنند.
تعدادی از اختلالات ریاضی و تمرین های پیشنهادی برای رفع آنها :
نمی تواند مساله مربوط به جمع یا تفریق بنویسد.
تهیه شده توسط سایت فایلکده برتر
مبلغ واقعی 22,375 تومان 20% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 17,900 تومان
برچسب های مهم