فایلکده برتر( برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی )

بازدید کنندگان محترم اگر با موبایل وارد شده اید لطفا برای مشاهده توضیحات فایل مورد نظر خود، به وسط صفحه فعلی (به سمت پایین) مراجعه کنید//سایت فایلکده برتر، برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی، مقاله، پروژه، نمونه سوالات، گزارش کارآموزی، پاورپوینت، تحقیق، گزارش کار، جزوه، کتاب، حل المسائل، آموزش کسب درآمد و فایل های آموزشی رشته های مختلف دانشگاهی//سایت فایلکده برتر دارای نماد اعتماد الکترونیکی از وزارت صمت و وزارت ارشاد میباشد، لذا شما عزیزان با اعتماد کامل و خیال راحت از این سایت خرید نمایید و از پشتیبانی بعد از خرید بهره مند شوید(جهت بررسی بیشتر در مورد صحت نماد اعتماد الکترونیکی به منوی بالا، قسمت "درباره ما "مراجعه فرمایید.)// در صورت هر گونه مشکلی به شماره پشتیبانی زیر پیامک ارسال کنید:شماره تلفن همراه:09100764182(لطفا فقط و فقط پیامک ارسال کنید. به تماس ها پاسخی داده نخواهد شد.)

نظرسنجی سایت

بازدید کننده گرامی باتشکر از حسن انتخاب شما لطفا نظر خود را درباره نوع مطالب،اخبار،فایلها ودیگر محتوای سایت بیان کنید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 134
  • بازدید دیروز : 310
  • بازدید کل : 580959

پیوند ها

نظرسنجی سایت

آمار بازدید سایت

تحقیق درباره اختلالات یادگیری دانش آموزان


تحقیق درباره اختلالات یادگیری دانش آموزان

تحقیق درباره اختلالات یادگیری دانش آموزان

 

 

 

 

فرمت فایل: Word تایپ شده ( قابل ويرايش و آماده پرينت )


تعداد صفحات: 27صفحه

 

قسمتی از متن تحقیق:

 

اختلالات یادگیری در خواندن :

بنا به نظر کالوگروکالسون ( 1978 ) 85 تا 90 درصد اختلالات یادگیری به اختلالات خواندن مربوط است.

ویژگیهای کودکان دارای اختلال خواندن

  1. بیشتر این کودکان پسر هستند. بر اساس برخی تحقیقات اختلالات پسران 4 برابر دختران است.
  2. در کلاسهای درس غالبا مشکلات رفتاری دارند.
  3. تمایل به خواندن ندارند.
  4. قادر نیستند یک دایره لغات بینایی ایجاد کنند.
  5. دامنه توجه شان کوتاه است.
  6. تمرکز مشکل دارند.
  7. معمولا در مدرسه افت تحصیلی دارند.
  8. معمولا دارای مشکلات جسمی مانند ضعف بینایی یا شنوایی هستند.
  9. اغلبشان مسائل هیجانی دارند.
  10. احساس ناامیدی، بی لیاقتی و کم جراتی می کنند.
  11. در خواندن شفاهی و کلامی تردید می کنند و گاهی دچار لکنت می شوند.
  12. به جای اینکه چشمهایشان را هنگام خواندن حرکت دهند، سرشان را تکان می دهند.
  13. کلمه به کلمه می خوانند.
  14. به زحمت و با صدای کشیده و لحن یکنواخت می خوانند.
  15. به نقطه گذاری توجه ندارند واز توجه به معنی لغت غافلند.
  16. وقتی مطلبی را آهسته می خوانند، لبهایشان را تکان می دهند یا در ذهنشان لغات را می خوانند.
  17. واژه ها را غیر مرتبط با محتوی و غیر مرتبط با عناصر آوایی حدس می زنند.
  18. کلماتی را که تازه خواندند جابجا یا تکرار می کنند.
  19. حافظه دیداری و شنیداری شان ضعیف است.
  20. فاقدتمیز و تشخیص کافی شنیداری هستند.
  21. محیط خانوادگیشان برای موفقیت در مدرسه به آنان فشار می آورد و یا اینکه نگرش منفی افراطی به عملکرد مدرسه دارند.
  22. در مدرسه سازگاری شخصی مناسبی ندارند.
  23. رشد اجتماعی کافی ندارند.

مقدمات درمان و بازپروری ( 12 گام برای مقدمات درمان )

گام اول: انگیزه درمانگر: (عشق و علاقه و حس انساندوستی درمانگر)

گام دوم: ارتباط خوب خوب خوب: (ایجاد رابطه خوب و صمیمی با کودک و والدین)

گام سوم: گوش کردن فعال: (به سخنان کودک با تمام وجود گوش دهد)

گام چهارم: پرسشنامه والدین و مدرسه: (تهیه پرسشهای متعدد که به علت مشکل و عوامل آن مربوط می شود)

گام پنجم: هوشبهر: (آزمونهای استاندارد وکسلر جهت عقب ماندگی ذهنی) البته این گام را میتوان از حرکات و حالات طبیعی بودن مراحل رشد و موفقیت در درسها نیز پیگیر شد.

گام ششم: کارگروهی مشترک و ارجاع آن: (در مراکز راهنمایی و مشاوره با یک تیم تخصصی صورت گیرد)

گام هفتم: مصاحبه با درمانجو : (پس از تکمیل پرسشنامه والدین در یک رابطه ی حسنه)

گام هشتم: تعیین متن برای آزمون و سنجش خواندن : (دو متن کتاب فارسی یکبار با صدای بلند و یکبار بدون صدا بخواند و به پرسشها پاسخ دهد)

گام نهم: سنجش و تشخیص : (تشخیص علل اختلال بر اساس جدول سمن)

گام دهم: طراحی برنامه درمان : (پس از تشخیص فراوانی مشکل طبق راههای درمان عمل نماید)

گام یازدهم: تهیه امکانات برای درمان : (ابزار و شرایط لازم فراهم شود)

گام دوازدهم: ارائه اطلاعات به والدین و کتاب درمانی : (تهیه توصیه هایی برای اولیا، آموزش خانواده)

 

برخی از ابزارهای لازم

نخ، مداد، شمع، قرقره، لیوان، خط کش، خمیربازی، ضبط صوت، توپ پینگ پنگ، شلنگ نازک کولر، کارت حروف الفبا، نوار کاست صداها، نی نوشابه، سازهای دهنی، برگه ی جملات ناتمام، برگه ی جملات ناقص،کارت، تصاویر داستانی، عکس و تصویرهای مختلف، کارتهای حروف و کلمات،کتابهای داستان.

جدول سمن برای تشخیص اختلالات خواندن (سنجش نوع مشکل)

 

 

ترمیم ناتوانی در ریاضیات :

هدف از ترمیم ناتوانی در ریاضیات، تقویت مهارت در به کار گیری روابط کمی است. این برنامه اغلب از آموزش اصول کمی مانند : تربیت، اندازه، فضا و فاصله با استفاده از مواد قابل لمس و کلام شروع می شود ؛ و در نهایت، برای ایجاد و تقویت قوه های استدلال و تفکر منطقی از معماها و صفحات سوراخ دار که با فرو کردن میله های پلاستیکی در آنها می نوان طرح های مختلف را ایجاد کرد، سود برده می شود. باز پروری یا ترمیم مشکل ریاضیات کودکان باید پس از تشخیص دقیق و ظریف نوع اختلال، میزان و شدت آن و احتمالاً علت اختلال شروع می شود. و در زیر به طور خلاصه نکات اصلی و اساسی یا اصولی که در جریان باز پروری با توجه به نوع و شدت مشکل کودک و نیز بهره گیری از مطالعات و امکانات روز باید انتخاب و مورد استفاده قرار گیرد، آمده است :

  1. برای آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان باید مراقب رشد زیرساخت ها و سازمان های کیفی ذهن (ساختارهای رشد شناختی) آنان بود. به سخن دیگر، کودک باید پایه های اساسی لازم و پیش نیاز برای درک مفاهیم ریاضی را کسب کرده باشد تا بتواند به استدلال بپردازد، در غیر این صورت، یاد گیری کودک از مفاهیم به صورت “طوطی وار” یا “از بر کردن” انجام می شود. برای مثال، در آموزش جمع و تفریق، کودک باید به تساوی جزء به جزء یا ادراک تک رابطه ای (تناظر یک به یک)، مفهوم عدد و نیز نگهداری ذهنی عدد رسیده باشد.
  2. دقت شود در آموزش ریاضی، کودکان بیش از آنکه “مصرف کننده” یا “از برکننده” ساخته های فکری بزرگترها باشند، فرصت درک و کشف رابطه های ریاضی را داشته باشند. برای مثال، معمولاً کودکان می توانند به آموزش معلم در ریاضیات گوش دهند و آنچه او تدریس کرده را بیان کنند، اما این امر نشان دهنده یاد گیری واقعی آنان از مفاهیم بیان شده نسیت. معلم باید از کودکان بخواهد که چگونگی استدلال خود را برای حل مسائل با صدای بلند بیان کنند تا از درستی تفکر آنان و وجود پایه های ذهنی لازم اطمینان حاصل کند.
  3. معلم باید فضای مطلوب برای یاد گیری مفاهیم ریاضی ایجاد کند تا کودکان نه تنها نقش دریافت کننده و منفعل را نداشته باشند و با فعالیتهای مناسب بتوانند بین آنچه معلم تدریس می کند، آنچه در کتاب آمده است و آنچه خود عملاً انجام می دهند و دریافت می نمایند، ارتباطی منطقی و اصولی است.
  4. آموزش مفاهیم ریاضی باید از اشیای واقعی یا مواد قابل لمس و مشاهده شروع شود. برای مثال، برای درک مفهوم اعداد باید کمیت های منفصل مانند : مهره، ژتون، نخود و که کودک می تواند آنها را دستمالی و دستکاری کند، آنها را بشمارد، از آنها دو یا چند دسته مساوی، بزرگتر و کوچکتر به وجود آورد ژتون های خواسته شده را بدهد و بگیرد. در این مرحله، کودک باید بتواند اشیای واقعی اطراف خود مانند تعداد صندلی، میز، کتاب، قاشق و را شمارش کند و بیشتر، کمتر و مساوی بودن آنها را اعلام دارد.
  5. پس از درک مفهوم عدد با استفاده از مواد ملموس، کودک باید بتواند تصاویر اشیاء را بشمارد و آنچه در بند شماره (1) آمده است را در سطح تصاویر آنها انجام دهد.
  6. پس از کسب تجربه لازم در سطح تصاویر اشیاء، آموزش کودک باید با استفاده از نمادها یا نشانه های مربوط به علائم ریاضی و کلامی آن پی گیری شود. برای مثال، استفاده از نماد عددی (2) یا نشانه کلامی (دو) به جای دو توپ واقعی یا دو تصویر توپ آغاز شود.
  7. در آموزش کودکان باید تاکید بر خود آموزی آنان باشد، به سخن دیگر، باید شرایطی را فراهم کرد که ضمن هدف مند بودن هر تکلیف خواسته شده، خود کودک به معنا و مفاهیم مربوط به ریاضی پی ببرد.
  8. در آموزش کودکان باید از وسائل متعدد و متنوع آموزشی برای تسهیل درک مفاهیم مربوط به ریاضیات استفاده شود. برای مثال، جهت درک مفاهیم مربوط به کمیت های متصل، استفاده از خمیر، گل رس، ماسه و پیشنهاد می شود. به سخن دیگر برای آموزش یک مفهوم واحد به جای تکرار آن با یک ماده، باید از مواد و وسائل متعدد و متنوع در دسترس استفاده شود.
  9. در مواردی که علت مشکلات کودک ضعف در هماهنگی حرکتی مربوط به عضلات بزرگ یا ظریف، کوتاهی دامنه تمرکز و دقت، ضعف در حافظه، ادراک بینایی، شنوایی و است، اجرای فعالیتهای مناسب برای تقویت این امور، همراه با باز پروری مشکلات ریاضی، ضروری است.
  10. با توجه به اینکه مفاهیم مربوط به ریاضیات را می توان از ساده به مشکل تنظیم کرد، و مفاهیم ساده تر پایه و اساس مفاهیم مشکل تر است، لذا در آموزش این مفاهیم رعایت سلسله مراتب آن قابل توجه است.
  11. با توجه به این نکته که کودکان با اختلال ویژه در ریاضیات برای یاد گیری به تکرار و تمرین بیشتری نیاز دارند، لذا باید مطمئن شد که آنان هر مفهوم ریاضی را در حد تسلط یا چیرگی بر آن قرار گرفته اند.

 

رفع اشکال در مهارت های محاسباتی پایه :

برخی از مشکلات در ریاضی از وجود نقایصی در مهارتهای محاسباتی پایه است. مشکل دانش آموز باید با مراجعه به نقایص زیر بنایی در فرایندهای یاد گیری ارزیابی شود (عوامل کلامی، فضایی، ادراکی یا حافظه). دانش آموزان باید مهارتهای محاسباتی پایه را که در آنها نقص دارند از جمله جمع، ضرب، تقسیم، کسر اعداد، اعشار و درصد یاد بگیرند. (بلی، تورنتون 1989 به نقل از لرنر 1997)

رفع موانع توجه و دقت :

تعدادی از دانش آموزان با اینکه عملیات مربوط به ریاضی را به خوبی می دانند، اما به علت عدم توجه کافی، دچار اشتباهاتی می شوند که نمره آنها را در درس ریاضی کاهش می دهد. مثالهای زیر نمونه هایی از این اشتباهات هستند :

عدم توجه به علامت ها :

به علت عدم توجه کافی به علامت ها، به جای تفریق جمع یا به جای ضرب تقسیم می کنند.

عدم دقت به ستون ها:

یکان و دهگان و صدگان را به دقت در ستون مربوطه نمی نویسند و در نتیجه عمل جمع یا تفریق را اشتباه انجام می دهند.

عدم توجه به نوشتن کامل اعداد :

به علت عدم توجه کافی، گاهی فراموش می کنند عدد آخر را بنویسند (جواب را به صورت کامل نمی نویسند).

جا انداختن اعداد :

یکی از اعداد را هنگام جمع یا تفریق جا می اندازند.

 

محاسبه نکردن :

بدون محاسبه یک عدد آن را می نویسد.

اشتباه در اثر مجاورت نویسی :

اعداد دو عمل ریاضی را کنار هم نوشته اند با هم قاطی می کنند.

این قبیل دانش آموزان در واقع عملیات مربوط به ریاضی را می دانند، اما توجه و دقت کافی ندارند. بنابراین دادن تمرین های ریاضی یا تدریس مجدد برایشان نه تنها مفید نیست بلکه یک بیگاری خسته کننده می باشد. به علاوه چون مشکل اصلی آنها، یعنی کم دقتی، درمان نشده است. در تمرین های جدید نیز باز همان اشتباهات را تکرار می کنند و در واقع به انجام اشتباه عادت بیشتری می کنند. در حقیقت ما به آنها تمرین داده ایم تا اشتباهاتشان را تکرار کنند.

تعدادی از اختلالات ریاضی و تمرین های پیشنهادی برای رفع آنها :

  1. رنگ ها را نمی شناسند. 2. نمی تواند چیزهای مختلف را طبقه بندی کند.
  2. توانایی ردیف بندی را ندارد. 4. تناظر یک به یک نمی داند.
  3. در بازشناسی دیداری اعداد مشکل دارد و قادر نیست اعداد را بصورت نماد بنویسد
  4. مفهوم صفر را نمی داند. 7. مفاهیم سبکتر و سنگین تر را نمی داند.

نمی تواند مساله مربوط به جمع یا تفریق بنویسد.

 

 

تهیه شده توسط سایت فایلکده برتر


مبلغ واقعی 22,375 تومان    20% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 17,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 460

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

تهران

سایت فایلکده برتر، برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی، مقاله، پروژه، نمونه سوالات، گزارش کارآموزی، پاورپوینت، تحقیق، گزارش کار، جزوه، کتاب، حل المسائل، آموزش کسب درآمد و فایل های آموزشی رشته های مختلف دانشگاهی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما