فایلکده برتر( برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی )

بازدید کنندگان محترم اگر با موبایل وارد شده اید لطفا برای مشاهده توضیحات فایل مورد نظر خود، به وسط صفحه فعلی (به سمت پایین) مراجعه کنید//سایت فایلکده برتر، برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی، مقاله، پروژه، نمونه سوالات، گزارش کارآموزی، پاورپوینت، تحقیق، گزارش کار، جزوه، کتاب، حل المسائل، آموزش کسب درآمد و فایل های آموزشی رشته های مختلف دانشگاهی//سایت فایلکده برتر دارای نماد اعتماد الکترونیکی از وزارت صمت و وزارت ارشاد میباشد، لذا شما عزیزان با اعتماد کامل و خیال راحت از این سایت خرید نمایید و از پشتیبانی بعد از خرید بهره مند شوید(جهت بررسی بیشتر در مورد صحت نماد اعتماد الکترونیکی به منوی بالا، قسمت "درباره ما "مراجعه فرمایید.)// در صورت هر گونه مشکلی به شماره پشتیبانی زیر پیامک ارسال کنید:شماره تلفن همراه:09100764182(لطفا فقط و فقط پیامک ارسال کنید. به تماس ها پاسخی داده نخواهد شد.)

نظرسنجی سایت

بازدید کننده گرامی باتشکر از حسن انتخاب شما لطفا نظر خود را درباره نوع مطالب،اخبار،فایلها ودیگر محتوای سایت بیان کنید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 54
  • بازدید دیروز : 1052
  • بازدید کل : 588789

پیوند ها

نظرسنجی سایت

آمار بازدید سایت

مقاله علمی با عنوان ارزش های حاکم بر یادگیری مادام العمر (چاپ شده، فرمت word)


مقاله علمی با عنوان ارزش های حاکم بر یادگیری مادام العمر (چاپ شده، فرمت word)

مقاله علمی با عنوان ارزش های حاکم بر یادگیری مادام العمر (چاپ شده، فرمت word)

 

 

 

 

فرمت فایل: Word ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحات: 12 صفحه

عنوان مقاله: ارزش های حاکم بر یادگیری مادام العمر

چاپ شده در مجله یا همایش: پنجمین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران(با رویکرد فرهنگ مشارکتی)

قابل استفاده برای مجلات معتبر داخلی، مجلات علمی پژوهشی، مقالات کنفرانسی

 

 

قسمتی از متن مقاله:

 

چکیده

فلسفه یادگیری، در سرتاسر زندگی انسان وجود دارد و حتی قرآن، اولیا دین و چهره های هنری هم نسبت به آن تأکید داشتند (زگهواره تا گور دانش بجوی). با پیشرفت­ های سریع، دیگر نمی ­توان به دانش گذشته اتکا کرد بلکه باید با تغییرات سریع دانش خود را هم با تغییرات روز، تغییر داد. به منظور هم­گام شدن با این تغییرات خیره­ کننده، مجهز شدن به یک سری اطلاعات و مهارت­ های به روز و همچنین یادگیری مادام العمر، لازم و ضروری است.یادگیری مادام ­العمر، فرایندی است که طی آن افراد از طریق فرصت های یادگیری، دانش، مهارت ­ها و علایق خود را در زندگی توسعه می ­دهند. در همه زمینه­ ها بخصوص زمینه مورد بحث ارزش­هایی حکم فرماست. این ارزش­ها از درون ویژگی های مادام ­العمر سر بر می آورد. وجود ارزش ساختار و شاکله­ ای به یادگیری مادام­ العمر می­دهد و باعث می­شود یادگیری با کیفیت و عمق بیشتری انجام شود. ارزش­ها محصول فرهنگ ما هستند و بوسیله افراد و گروه ­ها تولید می­شوند برخی از ارزش­ها را هم از طریق آموزش کسب می­کنند. ارزش­ها به عنوان اصول اساسی و اعتقادات هستند و به عنوان راهنمای کلی رفتار و استانداردها در نظر گرفته می­شود. در این مقاله بعد از ذکر مقدمه به بیان چشم­ اندازی تاریخی از یادگیری مادام­ العمر، مفهوم یادگیری مداوم، اهمیت و ضرورت آن، عناصر مرکزی، ویژگی­ های آن، ارزش­های کلی برای یادگیری مادام­العمر و سپس به ارزش یادگیری در یک زمینه جهانی پرداخته می ­شود.

 

کلمات کليدي: یادگیری مادام العمر، ارزش، آموزش ارزش­ها، تعلیم و تربیت، برنامه ­درسی.

 

 

مقدمه

یادگیری انسان فرایندی مادام­ العمر است، این پدیده به دلیل افزایش سرعت تغییر در جامعه روز به روز اهمیت بیشتری یافته، چرا که لازم است اعضای جامعه همواره یاد بگیرند تا بتوانند عضو جامعه باقی بمانند (سرمد، 1381، ص3).

ضرورت مقابله با تغییرات سریع در علم و تکنولوژی در قرن 21، و ضرورت برای تنظیم پیش ­نیاز­های جامعه، دانش مورد نیاز برای یادگیری مادام ­العمر را به ارمغان می­ آورد (دمیرل، 2009، ص199).

امروزه یادگیری مادام العمر به صورت یکی از سیاست­های عمده دولت­ ها درآمده. چنین سیاستی اکنون اهمیت یافته است. زیرا از یک سو ما درعصری زندگی می­ کنیم که آموزش کسب شده با آهنگ سریعی و بیش از گذشته در حال استهلاک است و از سوی دیگر مسلم شده که آموزش اضافی موجب رشد اقتصادی بیشتر و توزیع عادلانه درآمدها می­ گردد (عمادزاده، 1387، ص12).

همه ما با این نظر موافقیم که مهم­ترین عامل در پیشرفت و کاهش فقر، آموزش و پرورش است. تحصیل یا آموزش با آموزش ابتدایی عمومی همه دختران و پسران به طور معادل شروع و با یک نظام آزاد و رقابتی متوسطه، دبیرستان، دانشگاه و... آموزش بزرگسالان، سواد و یادگیری مادام العمر ادامه پیدا می­کند. همه این مراحل آموزشی باید با شناخت اساسی که آموزش و پرورش زنان و دختران برای روند توسعه و پیشرفت ضروری است مورد توجه قرار گیرند (ولفن سون به نقل از عماد زاده، 1387، ص53).

اعضای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه معتقدند که شهروندان آینده باید خود را با مهارت های اقتصاد دانش مجهز کنند. این خدمات عبارتند از: پایگاه گسترده و دقیق از محتوای دانش و توانایی­ها و ظرفیت­های شناختی ارتباطات، حساب و سواد کامپیوتر، توانایی تحقیق و یادگیری چگونه یاد گرفتن، هم ­گروهی و هم­کاری، مهارت ­های بین شخصی، قضاوت و تمیز قائل شدن، تخیل و خلاقیت. دولت­ها بر این باورند که استراتژی برای ارتقا این مهارت­ها و گسترش دانش، نیاز به توسعه و به تاخیر انداختن است. هدف از چنین استراتژی­هایی دستیابی به تغییر در همه سطوح و بخش­های آموزش و پرورش است، در حالی که ارائه یک رویکرد چند وجهی یکپارچه، محتاج به ارائه فرصت­های یادگیری در سراسر زندگی شهروندان است (آسپین، 2001، ص1).

یک رویکرد به مفهوم یادگیری مادام العمر ادعا می­کند که نسبت به ترویج مهارت­ها و صلاحیت­های لازم برای توسعه قابلیت­های کلی و عملکرد خاص در شرایط کار نگران است. مهارت­ها و توانایی­ ها و ظرفیت ­های توسعه یافته از طریق برنامه­ های یادگیری مادام العمر برای عملکرد کارگران در به عهده گرفتن مسئولیت­ های شغلی دقیق و اینکه چگونه می­ توانند به خوبی با دانش و توانایی ­ها و ظرفیت­ های عمومی و خاص، خود را با وظایف جدید وفق دهند، حیاتی است (آسپین، 2001، ص1).

مردم می­ توانند نظر خود را از جهان و ظرفیت خودشان برای انتخاب عقلانی به طور مداوم گسترش داده و به تجارب آموزشی و دستاوردهای شناختی ارائه شده توسط یادگیری مادام العمر تبدیل کنند. این مفهوم به طور جدی در مورد گروه­های اجتماعی صحبت می­کند، کسانی که در صحبت کردن ماهرند و به ترویج نسخه ­های دیگر، سبک­ها و الگوهای یادگیری مادام العمر می­ پردازند. علاوه بر این فرصت­های مادام العمر در دسترس از طریق نهادها و سازمان­های سنتی، برای ارائه فرصت­هایی برای یادگیری مادام العمر با ایجاد و گسترش طیف وسیعی از ابتکارات جامعه، تدارک دیده می­شود (وایت به نقل از آسپین، 2001، ص1).

یادگیری مادام العمر به مردم فرصت به روز رسانی دانش خود، از فعالیت­ هایی که قبلا کنار گذاشته بودند و یا همیشه سعی داشتند آن را امتحان کنند اما قادر نبودند، را ارائه می­دهد، به ­عبارتی فعالیت ­ها و حرفه­ ها، که قبلا تصور می­ کردند خارج از زمان یا صلاحیت­ شان وجود دارد و یا به گسترش افق­ های فکری خود بوسیله جستجو کردن یا فهمیدن و تسلط بر پیشرفت­های شناختی اخیر در مورد جهان می­ پردازند (آسپین، 2001، ص2).

یادگیری مادام ­العمر به کسانی که فراتر از سن آموزش و پرورش در تنظیمات رسمی یا نهادی هستند، محدود نمی­شود. گسترش خزانه شناختی و افزایش مهارت­ ها و توانایی­ها و ظرفیت­ها می­تواند در سراسر زندگی، به عنوان بخش مهمی از رشد و توسعه به عنوان انسان و به عنوان شهروندان در یک دموکراسی مشارکتی، و همچنین به عنوان عوامل سازنده در پیشرفت اقتصادی باشد (اسمیسورس به نقل از آسپین، 2001، ص2).


اهمیت و ضرورت یادگیری مداوم

چالشی که انسان امروزی با آن روبرو است، پدیده­ای است که از آن تحت عنوان« انفجار اطلاعات[1]» نام برده می شود. آثار این تغییرات و تحولات دست مایه کار بسیاری از نویسندگان و صاحب نظران قرار گرفته است. صرف نظر از بیان ابعاد این تحولات، نتیجه آن، طرح دو پرسش اساسی را اجتناب ناپذیر می کند. پرسش نخست این است که، آثار این تحولات و دگرگونی ها بر نظام آموزشی چیست؟ و دوم پرسش آن است که، نظام آموزشی چگونه با این چالش باید روبرو شود؟ در پاسخ به پرسش اول، سه اثر عمده قابل ذکراست:

  1. انباشت بیش از حد دانایی[2]:مقیاس انباشت دانش در همه زمینه­ها صرفاً بدین معنی است که ما نمی­دانیم آنچه به دانش آموزان (دانشجویان) باید انتقال یابد را چگونه انتخاب کنیم؟ چگونه سیل اطلاعات را می توان طبقه­بندی کرد؟ چگونه و با چه شیوه­هایی باید آنها را انتقال داد؟
  2. پدیده ناهمزمانی[3]:این پدیده حاکی از آن است که سیل اطلاعات، دایم در حال نو شدن است. با گسترش دانش جدید و کهنه شدن آن. ایده­ها اصلاح می شود، به گونه­ای که حتی با بازآموزی، امکان به روز کردن آن دشوار است.

3 . نامناسب بودن[4]: برمبنای این ویژگی دانش آموزان مسایلی را می­آموزند که ازنیازهای فردی و اجتماعی به دور است. حتی آموزش­های فنی حرفه ای در اغلب موارد افراد رابرای نیاز بازارکار آماده نمی سازد (کینگ واشنایدر[5]، 1374، ص247 و 248).

اما در پاسخ به پرسش دوم، نظام آموزشی دو راه دارد، یا باید خود را از تغییرات دور نگهدارد یا باید بتواند دانش آموزان را برای مقابله و مواجهه با تغییرات مهیا و مجهز کند. راه حل نخست نه منطقی و نه امکان­پذیر است. منطقی نیست، چرا که واقعیت حجم تغییرات و ماهیت شتابنده آن را نمی توان انکار کرد و امکان­پذیر نیست، زیرا مرزهای ارتباطی عصر جدید را نمی توان کنترل کرد. لذا تصور این که نظام آموزشی نیاز به مواجهه با تغییرات ندارد و یا نباید تغییر کند، اشتباه است لذا قسمت اعظم این تغییرات ضرورتاً باید، نه به قصد آراستن نظام و آن هم برای دنبال کردن اهداف کهنه، بلکه به یک جهت و هدف بی­تناقض و منطقی هدایت شود که این ضرورت دنیای پیشرو است. به بیان تافلر[6] «دنیای آینده به افراد کم سواد یا بی سواد نیاز ندارد که کارهای تکراری انجام دهند، به افرادی نیازمند است که بتوانند به داوری های مهم و دقیق دست بزنند و راه خویش را در محیط های تازه پیدا کنند و بتوانند روابط جدید را در واقعیتی که در حال تغییر است، تمیز و تشخیص دهند (پورشافعی به نقل از تافلر، 1386، ص9). این مهم با روی آوردن به یادگیری مادام­ العمر، امکان پیدا می­کند.


 

تهیه شده توسط سایت فایلکده برتر

 


مبلغ واقعی 28,625 تومان    20% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 22,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 393

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

تهران

سایت فایلکده برتر، برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی، مقاله، پروژه، نمونه سوالات، گزارش کارآموزی، پاورپوینت، تحقیق، گزارش کار، جزوه، کتاب، حل المسائل، آموزش کسب درآمد و فایل های آموزشی رشته های مختلف دانشگاهی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما