فایلکده برتر( برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی )

بازدید کنندگان محترم اگر با موبایل وارد شده اید لطفا برای مشاهده توضیحات فایل مورد نظر خود، به وسط صفحه فعلی (به سمت پایین) مراجعه کنید//سایت فایلکده برتر، برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی، مقاله، پروژه، نمونه سوالات، گزارش کارآموزی، پاورپوینت، تحقیق، گزارش کار، جزوه، کتاب، حل المسائل، آموزش کسب درآمد و فایل های آموزشی رشته های مختلف دانشگاهی//سایت فایلکده برتر دارای نماد اعتماد الکترونیکی از وزارت صمت و وزارت ارشاد میباشد، لذا شما عزیزان با اعتماد کامل و خیال راحت از این سایت خرید نمایید و از پشتیبانی بعد از خرید بهره مند شوید(جهت بررسی بیشتر در مورد صحت نماد اعتماد الکترونیکی به منوی بالا، قسمت "درباره ما "مراجعه فرمایید.)// در صورت هر گونه مشکلی به شماره پشتیبانی زیر پیامک ارسال کنید:شماره تلفن همراه:09100764182(لطفا فقط و فقط پیامک ارسال کنید. به تماس ها پاسخی داده نخواهد شد.)

نظرسنجی سایت

بازدید کننده گرامی باتشکر از حسن انتخاب شما لطفا نظر خود را درباره نوع مطالب،اخبار،فایلها ودیگر محتوای سایت بیان کنید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 168
  • بازدید دیروز : 458
  • بازدید کل : 592321

پیوند ها

نظرسنجی سایت

آمار بازدید سایت

گزارش کارآموزی نیروگاه تولید برق ری


گزارش کارآموزی نیروگاه تولید برق ری

گزارش کارآموزی نیروگاه تولید برق ری

 

 

مشخصات فایل گزارش:

فرمت: وورد، Word تایپ شده( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحات: 67 صفحه

کیفیت: بسیار عالی

با ارائه این گزارش کارآموزی به استاد راهنمای خود قطعا نمره 20 را کسب خواهید کرد. ما این مورد را به شما تضمین خواهیم کرد پس با خیال راحت این فایل را خریداری نمایید.

 

قسمتی از متن گزارش:

فصل دوم

آشنایی با نیروگاه ری

موقعيت کلی نيروگاه گازی ری

نیروگاه گازی ری در زمینی به مساحت 525000 متر مربع در جاده قم- شهرک باقرآباد واقع در جنوب پالایشگاه تهران وبه فاصله تقریبا 7 کیلومتری شهر ری قرار گرفته است.

در اواسط سال 1355 کار نصب 14 واحد آن شروع شد ( 6 واحد آسک خریداری شده برای اهواز و 8 واحد هیتاچی خریداری شده برای بندرعباس) در کمتر از 8 ماه اولین واحد آن به مدار آمده و 13 واحد دیگر در ظرف 3 ماه بعد به مدار آمدند. در خلال نصب واحدهای فوق الذکر کار خرید و عقد قرارداد جهت نصب 30 واحد دیگر با شرکتهای مختلف انجام پذیرفت و در پایان تابستان 1356 کار نصب این واحدها نیز به پایان رسید. در رژیم گذشته و در دوره تحویل موقت ، کار نگهداری وتعمیرات واحدها توسط پرسنل خارجی انجام می گرفت که با سقوط رژیم و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران پرسنل جارجی با بهانه های مختلف و در برخی موارد حتی بدون تحویل دائم واحدها ، و با خیال توقف کامل نیروگاه در آینده نزدیک ، ایران را ترک نمودند ولی همت و تلاش و پشتکار برادران متعهد و مسلمان ایرانی ، در زمان کوتاهی خلاء پرسنل خارجی را پرکرده و با به مدار آوردن تک تک واحدها که اکثرا هم دارای اشکالاتی بودند و با بهره برداری و انجام تعمیرات مختلف بطلان اندیشه آنان را به اثبات رساندند.

در سال 1360 تعداد 4 واحد از واحدهای AEG این نیروگاه به علت ضرورت هایی به شهرستان شیروان در استان خراسان منتقل شد و در حال حاضر نیروگاه گازی ری دارای 37 واحد گازی از 5 شرکت مختلف می باشد. قدرت نامی نصب شده حدودا 1200 مگاوات می باشد. ( در شرایط ISO ) از آنجایی که قدرت عملی قابل تولید واحدهای گازی ارتباط مستقیم با درجه حرارت هوا ، فشار و نوع سوخت ( گاز یا گازوئیل ) دارد لذا تولید عملی آن در فصول مختلف و با نوع سوخت مصرفی متفاوت خواهد بود. جدولهای شماره 1 و2 قدرت قابل تولید نیروگاه ری را با سوخت گاز و گازوئیل نسبت به درجه حرارتهای مختلف ورودی به کمپرسور نشان می دهد. تمام مشخصات فنی مربوط به توربین های گازی نیروگاه ری در جدول شماره 3 آمده است.

مرکز کنترل نيروگاه ری

علاوه بر اتاق فرمان محلی مربوط به واحد ها ، در مرکز کنترل نيروگاه به ازای هر یک از واحد ها یک تابلوی کنترل قرار دارد که امکان راه اندازی ، بارگیری و توقف واحد ها را از راه دور میسر می کند ضمن اینکه اگر اشکالی روی هریک از واحدها ایجاد شود در صفحه آلارم مربوطه چراغی روشن می شود همچنین تابلو های مربوطه به خطوط انتقال و پست های نیروگاه در اتاق فرمان قرار دارد . و از این مراکز امکان قطع و وصل از راه دور تمامی کلید های مربوط به پست های نیروگاه وجود دارد .

ارتباط اتاق فرمان نیروگاه با تمامی واحد ها توسط تلفن داخلی انجام می شود و ارتباط آن با مراکز کنترل ، توانیر از طریق تلفن سبز و plc و بی سیم و. تلفن های شهری صورت می گیرد.

مشخصات کلی پست و خطوط انتقال:

برق تولید شده در واحدها پس از آنکه ولتاژ آنها توسط ترانسفورماتور های قدرت افزاش یافت از طریق پست های مجاور واحد به پست اصلی نیروگاه انتقال می یابد. ( مشخصات مربوط به ترانسفورماتورها و کلید های فشارقوی در جدول شماره 3 صفحه 10 آمده است ) بطور کلی نیروگاه گازی ری از طریق چهار خط 230 کیلوولت با شبکه سراسری در ارتباط می باشد( یک خط فیروز بهرام ، یک خط شوش و یک خط فرودگاه امام خمینی و یک خط اسلام شهر ) و از طریق دو خط 230 کیلوولت پست ری شمالی را تغذیه می کند . همچنین از طریق دو خط 63 کبلوولت پست مجاور نیروگاه مربوط به برق منطقه ای تهران را تغذیه می نماید . وضعیت قرار گرفتن واحد ها و پست ها ی مربوطه به طور شماتیک در نقشه شماره1 نشان داده شده است .همچنین پست اصلی نیروگاه و خروجیهای خطوط انتقال آن نیز در این نقشه نشان داده شده است.

سوخت نيروگاه

سوخت مصرفی این نیروگاه گاز و گازوئیل است.

گاز نیروگاه ری از طریق خط لوله گاز سراسری شرکت گاز وتوسط دو ایستگاه شماره 1و2 نصب شده در محوطه نیروگاه که ظرفیت هر یک 110000 متر مکعب در ساعت و با فشار 250 psi می باشد ، تامین می گردد .

واحد های هیتاچی قدیم و جدید و آسک از ایستگاه شماره یک و واحدهای فیات ومیتسوبیشی و AEG از ایستگاه شماره 2 تغذیه می شوند. لازم به تذکر است که اگر نیروگاه با بار کامل کار کند این مقدار گاز فقط برای تولید تقریبا 650 مگاوات کافی بوده و برای بقیه الزاما باید از گازوئیل استفاده کرد . گازوئیل مصرفی توسط تانکر های نفت کش از پالایشگاه تهران ، به نیروگاه حمل می شود و در دو ایستگاه مجزا از هم تخلیه شده و مجموعا در پنج مخزن تخلیه می شود .سه مخزن هریک با ظرفیت 8 میلیون لیتر که واحدهای فیات ، هیتاچی قدیم و جدید و آسک را تغذیه می کند .و دو مخزن هر یک 15 میلیون لیتر که واحد های AEG و میستوبیشی را تغذیه می نماید. لازم به توضیح است که تمامی واحدهای این نیروگاه هم با گازوئیل و هم با گاز می توانند کار کنند. مقدار مصرف سوخت در بار پایه در جدول 3 نشان داده شده است.

آب نيروگاه

با توجه به این که در سیکل توربین گاز نیاز به آب نمی باشد لذا مانند نیروگاههای بخاری تاسیسات خاصی برای این منظور در نیروگاه گازی ری وجود ندارد. آب مورد مصرف در فضای سبز و شستشوی فیلتر و غیره از طریق چهار حلقه چاه تامین می گردد. لازم به توضیح است که آب نیروگاه ری آشامیدنی منازل مسکونی همجوار نیروگاه از طریق یک انشعاب دو اینچی از خط لوله منتهی به پالایشگاه تهران تامین می گردد. آب مقطری که برای خنک کردن روغن در واحدهای طرح جنرال الکتریک و در سیکل بسته به کار می رود ازطریق نیروگاههای منتظرالقائم یا بعثت تامین می گردد.

كاهش فشار گاز در بريكرها:

مهمترين و عمده ترين اشكال ايجاد شده با توجه به حساسيت آنها نسبت به شرايط جوي و محيطي كاهش فشار گاز (نشتي گاز) مي‌‌‌باشد.

با كم شدن فشارگاز پلهاي كليد قدرت، حفاظت آنها در دو مرحله و بلوكه شدن آنها صورت مي‌‌‌گيرد. با كم شدن فشار گاز درون محفظه قطع در اثر نشتي ابتدا آلارم نشتي گاز ظاهر مي‌‌‌شود (CB loss of) كه بايد نسبت به رفع آن و تزريق گاز اقدام كرد. درصورت ادامه داشتن نشتي گاز و رسيدن آن به پائين تر از حد نرمال با بلوكه شدن ديگر اجازه فرمان وصل و يا قطع به كليد قدرت داده نمي‌‌‌شود در اين حالت آلارم (Locked Due To Low Pressure Of) ظاهر مي‌‌‌شود.

در اين حالت با توجه به كاهش گاز درون محفظه قطع قدرت قطع جرقه ناشي از وصل و يا قطع كنتاكتها درون پلها كاهش مي‌‌‌يابد و درصورت انجام شدن قطع و وصل خسارات جبران ناپذيري وارد خواهد شد. براي رفع اين عيب بايدكليد قدرت را از تمام قسمتهاي ورودي و خروجي بي برق نمائيم سپس نسبت به فرمان دادن كليد قدرت اقدام و بعد رفع عيب نمائيم.

لازم به توضيح مي‌‌‌باشد فشار گاز بريكرها با دماي محيط تغيير مي‌‌‌كند (با دما نسبت مستقيم دارد.)

قطع و وصل بريكرها:

مكانيزم قطع و وصل بريكرهاي پست نيروگاه ری با استفاده از شارژ فنر مي‌‌‌باشد كه توسط موتورهاي تكفازي كه با جريان AC كار مي‌‌‌كنند انجام مي‌‌‌شود.

همواره وصل بريكرها با استفاده از فنر شارژشده اي مي‌‌‌باشد كه توسط موتورهاي AC موجود در كابين فرمان شارژ مي‌‌‌شوند اما از آنجا كه عمل قطع بريكرها بسيار مهم مي‌‌‌باشد به همين علت همزمان با وصل بريكرها فنر قطع شارژ مي‌‌‌شود تا در زمان اضطراري بتوان فرمان قطع بريكر را صادر كرد. اما پس از فرمان وصل بريكر كه همراه با شارژ فنر قطع مي‌‌‌باشد فنر وصل دشارژ مي‌‌‌شود در اين حالت در صورت وجود داشتن جريان AC موتور تكفاز مجدداً فنر وصل را شارژ مي‌‌‌كند در اين صورت هر دو فنر قطع و وصل در حالت شارژ باقي مي‌‌‌ماند در نتيجه پس از فرمان وصل بريكر اگر زمان كافي براي شارژ فنر وصل باشد، در شرايط اضطراري (برق AC قطع شود) سه بار مي‌‌‌توان برروي بريكر مانور كرد (به ترتيب قطع – وصل – قطع) بدون اينكه نياز به جريان AC جهت شارژ فنر داشته باشيم.

لازم به توضيح است فرمان قطع و وصل بريكرها با استفاده از جريان DC مي‌‌‌باشد،،

فرمان قطع و وصل بريكرها:

در قسمت 230كيلوولت جهت فرمان بريكر به چند روش مي‌‌‌توان عمل كرد.

1. قطع و وصل بريكرها از اتاق فرمان:

در اين حالت بايد كليه كليدهاي Remot-Local هر سه فاز و كماند مركزي برروي Remot بوده باشد. در اين حالت قطع و وصل بريكرها از اتاق فرمان انجام مي‌‌‌شود و هر سه فاز با هم فرمان مي‌‌‌گيرند.

2. قطع و وصل بريكرها از محل:

در اين حالت بايد كليد Remot-Local هر سه فاز برروي Remot بوده باشد اما كليد Remot-Local كماند مركزي در وضعيت Local قرار داد سپس با استفاده از كليد Close – Trip در پانل مركزي بر روي بريكر مانور كرد در اين حالت هم هر سه فاز بريكر با هم فرمان مي‌‌‌گيرد.

معمولاً فرمان بريكرها با دوحالت فوق انجام مي‌‌‌گيرد اما گاهي در هنگام مانور امكان اينكه يكي از فازها فرمان نگيرد وجود دارد اما روش فرمان فاز فوق به قرار زير مي‌‌‌باشد:

كليد Remot-Local فازي كه فرمان نگرفت را بر روي Local قرار مي‌‌‌دهيم سپس با استفاده از كليد Close – Trip فاز فوق فرمان قطع يا وصل را مي‌‌‌دهيم.

اما سيستم ديگري نيز بر روي هر فاز بريكر وجود دارد كه تنها براي قطع اضطراري فاز مورد نظر (فازي كه فرمان قطع نگرفت) بكار برده مي‌‌‌شود كه تشكيل شده از يك ضامن فلزي كه با ضربه زدن به ضامن فاز فوق فرمان قطع مي‌‌‌گيرد (فرمان مكانيكي).

اما فرمان قطع و وصل بريكرهاي 63 كيلوولت بصورت زير مي‌‌‌باشد:

حالت الكتريكي

در حالت الكتريكي به دو روش از اتاق فرمان و يا از محل مي‌‌‌توان قطع و وصل را انجام داد.

اگر كليد Remot-Local واقع در كماند بريكر در وضعيت Remot بوده باشد آنگاه فرمان بريكر مورد نظر از اتاق فرمان مي‌‌‌باشد اما اگر كليد فوق در وضعيت Local بوده باشد آنگاه فرمان بريكر از محل بريكر با استفاده از كليد Close – Trip مي‌‌‌باشد.

اما در كماند بريكرهاي 230كيلوولت كليدي قرار دارد كه داراي دو وضعيت موتوري و دستي مي‌‌‌باشد كه اين كليد وضعيت شارژ فنر وصل بريكر را مي‌‌‌رساند كه اگر در وضعيت موتوري باشد فنر وصل توسط موتورهايي باجريان AC شارژ مي‌‌‌شوند و اگر در حالت دستي باشد شارژ فنر توسط هندلهايي مي‌‌‌باشد كه با نيروي چرخشي دست انجام مي‌‌‌شود.

باس بار:

باسبار در پست حكم ترمينال را دارد كه بار بر روي آن پخش شده و از آنجا تقسيم مي‌‌‌شود و باسها تشكيل يافته از لوله فلزي آلومينيومي‌‌‌توخالي كه قطر آن متناسب با ولتاژي مي‌‌‌باشد كه به آن اعمال مي‌‌‌شود.

علت توخالي بودن باسبارها چنين مي‌‌‌باشد كه در ولتاژهاي بالا جريان از قسمتهاي سطحي هادي عبور مي‌‌‌كند و از مركز آن جريان قابل ملاحظه اي نمي‌‌‌گذرد (پديده پوستي) لذا براي كم كردن هزينه، باسها را بصورت توخالي مي‌‌‌سازند و براي جلوگيري از لغزش درون آن كابل قرار مي‌‌‌دهند.

براي هر گروه از باسها يك CVT بر روي فاز S نصب شده است تا ولتاژ عبوري از باسها را برروي ولتمتر در اتاق فرمان بر روي كماند مشترك بخوانيم همچنين فركانس عبوري نيز توسط يك فركانس‌متر بر روي كماند مشترك قابل خواندن مي‌‌‌باشد. (در قسمت 230كيلوولت پست).

در بعضي از پستها علاوه بر باس كوپلر از باس سكشن نيز استفاده مي‌‌‌شود باس سكشن يعني بكار بردن بريكر در وسط باس بارهاي خروجي پست تا درصورتيكه قسمت انتهايي باس بنا به عللي آسيب ديد و نبايد برق‌‌ دار گردد با باز كردن بريكرهاي فوق طول باس نصف شده و قسمت آسيب ديده باس بي برق مي‌‌‌گردد اما قسمت ابتدايي باس برق‌‌ دار مي‌‌‌باشد و تغذيه فيدرهايي كه از اين قسمت باس انشعاب گرفته اند برقرار مي‌‌‌باشد.

تهیه شده توسط سایت فایلکده برتر


مبلغ واقعی 29,875 تومان    20% تخفیف    مبلغ قابل پرداخت 23,900 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

دیدگاه های کاربران (0)

تهران

سایت فایلکده برتر، برترین مرجع فایل های تخصصی آموزشی، مقاله، پروژه، نمونه سوالات، گزارش کارآموزی، پاورپوینت، تحقیق، گزارش کار، جزوه، کتاب، حل المسائل، آموزش کسب درآمد و فایل های آموزشی رشته های مختلف دانشگاهی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما