پیوند ها
نظرسنجی سایت
آمار بازدید سایت
دانلود طرح درس روزانه شیمی 3 شیمی راهی به سوی آینده ای روشن
مشخصات فایل طرح درس:
فرمت: وورد، Word تایپ شده( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحات: 9 صفحه
دوره: دبیرستان، دوم متوسطه
پایه: دوازدهم
درس مربوطه: شیمی3
کیفیت: بسیار عالی
توجه: این طرح درس توسط معلم رسمی آموزش و پرورش، با رعایت سطوح بالای ارزشیابی، رعایت واحدهای یادگیری، طبق استانداردهای دبیرخانه راهبری کشوری و طبق برنامه درس ملی طراحی و تالیف شده است و مناسب دبیران شیمی محترم جهت نوشتن طرح درس قبل تدریس، همچنین شرکت در جشنواره های تدریس استانی و کشوری میباشد.
طرح درس و اهداف بر اساس تلفیقی از هدف نویسی برنامه درسی ملی و طبقهبندی جدید بلوم
قسمتی از متن طرح درس:
طرح درس روزانه درس شیمی 3 |
||||||||||||
مشخصات کلی |
شماره طرح درس: 27 |
موضوع درس: 1-شیمی راهی به سوی آینده ای روشن تر 2-به دنبال هوای پاک |
تاریخ اجرا: |
مدت اجرا: 90 دقیقه |
||||||||
مجری: . |
کلاس: دوازدهم تجربی |
تعداد فراگیران: 38 |
مکان: |
|||||||||
الف: قبــل از تـــــــدریــس |
||||||||||||
اهداف بر اساس تلفیقی از هدف نویسی برنامه درسی ملی و طبقهبندی جدید بلوم |
||||||||||||
سطح هدف |
اهداف و پیامدها |
|||||||||||
هدف کلی |
1- شیمی ،راهی به سوی آینده ای روش تر 2-به دنبال هوایی پاک |
|||||||||||
اهداف مرحلهای |
**دانش آموزان پس ازپایان جلسه آموزشی به اهداف جزیی زیر دست می یابند: 1- از دستاوردهای پیشرفت یک جامعه دسترسی آسان و ارزان به فناوری های جدید است 2-از جمله دست آوردهای مهم علم شیمی مبدلهای کاتالیستی ، کودهای شیمیایی،تصفیه آب و تولید پلاستیک است 3-با نگاهی به گذرزمان همچنان به دستآوردهای جدید علم شیمی برای رفع چالش های حیاتی نیاز است 4-دانش و فناوری علاوه بر ایجاد رفاه و آسایش در صورت کاربرد نادرست اثرات مخرب دارد 5- با دست آوردهای شیمی دزمینه : کاهش آلودگی هوا و فرآورده های کشاورزی و بهره وری از منابع شیمی آشنا می شود 6-اجزا ءتشکیل دهنده هوای پاک را بشناسد 7-در چه صورتی هوا را آلوده می گویند 8-تاثیر هوای آلوده بر چهره شهرها وساختمان ها و محیط زیست 9-غلظت آلاینده ها در طول شبانه روز ثابت نیست 10-چه آلاینده هایی هستند که باطلوع خورشید غلظت بیشتری دارند 11-چگونه می توان غلظت آلاینده ها راکاهش داد 12-منابع تولید آلاینده های CO و NO و 2SO چیست 13-دلیل وجود هیدروکربن در خروجی اگزوز ماشین ها بیان کند 14-در چه ساعاتی از شبانه روز غلظت آلاینده های هوا ثابت است 15-دلیل قهوه ای بودن هوای آلوده به خاطر وجودگاز 2NO است 16- شناسایی رفتارآلاینده ها ، چگونگی انجام واکنش های آنها برای کاهش میزان آلاینده های هوا، الزامی است
|
|||||||||||
هدفهای رفتاری آموزشی |
اهداف (با رعایت توالی محتوای درسی) انتظارات در پایان آموزش |
حیطه و سطح در بلوم |
عناصر برنامه درسی ملی تعقـل، ایمـان، علـم، عمـل و اخـلاق |
|||||||||
عنصر |
عرصه ارتباط با |
|||||||||||
خود |
خدا |
خلق |
خلقت |
|||||||||
دانش آموز،بتواند توضیح دهد که چگونه فناوری های جدید باعث پیشرفت و آسایش و رفاه جامعه بشری میشود |
شناختی-دانش |
علم |
* |
|||||||||
دانش آموز ،توضیح دهد تصفیه آب چگونه باعث پیشرفت و سلامتی جامعه می شود |
شناختی – فهم |
تعقل |
* |
|||||||||
دانش آموز نقش شیمی در تهیه غذای انسان ها را توضیح دهد |
شناختی-تجزیه و تحلیل |
تعقل |
* |
|||||||||
دانش آموز نقش شیمی در صنعت حمل و نقل را بیان کند |
شناختی –کاربرد |
علم |
* |
|||||||||
دانش آموز صنعت پلاستیک و کاربرد آن در زندگی را توضیح دهد |
شناختی- تجزیه و تحلیل |
علم |
* |
|||||||||
دانش آموزتوضیح دهد که علم شیمی چه کاربردی در وسایل الکترونیکی دارد |
شناختی-تجزیه و تحلیل-کاربرد |
تعقل |
* |
|||||||||
دانش آموز با توجه به فنا وری های شیمیایی در گذر زمان ،نیازآینده جامعه به علوم و دانش شیمی را برای رفع چالشهای جدیدی که بشر مواجه می شود توجیه کند |
شناختی- تجزیه و تحلیل |
تعقل |
* |
|||||||||
دانش آموز بتواند استفاده های مفید و اثرات مخرب یک فناوری علمی را بیان و مقایسه کند |
شناختی- ارزشیابی |
تعقل |
* |
|||||||||
دانش آموز گازهای موجود در هوای پاک را نام ببرد |
شناختی -دانش |
علم |
* |
|||||||||
دانش آموز، گازهایی که باعث آلودگی هوا می شود را بشناسد |
شناختی- دانش |
علم |
* |
|||||||||
دانش آموز بتواند منابع تولید آلاینده ها رابیان کند |
شناختی و تجزیه و تحلیل |
علم |
* |
|||||||||
دانش آموز گازی که باعث قهوه ای بودن هوای آلوده می شود را بشناسد |
شناختی-فهم |
تعقل |
* |
|||||||||
دانش آموز تاثیر هوای آلوده بر فرسایش ساختمانها را توضیح دهد |
شناختی- ارزشیابی –تجزیه و تحلیل |
تعقل |
* |
|||||||||
دانش آمورز نمودار تغییرات غلظت آلاینده را در شبانه روز تفسیر کند |
درک و فهم - تجزیه و تحلیل |
تعقل |
* |
|||||||||
دانش آموزعلت کاهش غلظت 2NOو افزایش غلظت 3O در ساعات 8 تا10بامداد را بیان کند |
تجزیه و تحلیل – فهم |
علم |
* |
|||||||||
دانش آموز دلیل وجود هیدرو کربن در خروجی اگزوز را توضیح دهد |
شناختی درک و فهم |
علم |
* |
|||||||||
دانش آموز آلاینده هایی که در خروجی اگزوز وجود دارد را نام ببرد |
شناختی |
تعقل |
* |
|||||||||
دانش آموز بتواند معادله شیمایی ایجاد گازهای CO و NO و 2SO را بنویسید و موازنه کند |
شناختی- تجزیه و تحلیل و فهم |
تعقل |
* |
|||||||||
دانش آموز توضیح دهد که چگونه می توان آلاینده ها را در هوا کره کاهش داد |
شناختی- دانش- تجزیه و تحلیل و فهم |
عمل |
* |
|||||||||
دانش آموز توضیح دهد که برای کاهش غلظت آلاینده ها نیاز به شناسایی و رفتار شیمیایی و مکانیسم واکنش آلاینده ها دارد |
شناختی- درک و فهم |
علم |
* |
|||||||||
دانش آموزبیان کند که چگونه می تواند در کاهش آلودگی هوا نقش داشته باشد |
عاطفی – ارزش گذاری |
عمل |
* |
|||||||||
دانش آموز تصمیم بگیرد(با رعایت صرفه جوی درمصرف برق و همچنین تفکیک زباله پلاستیکی) دو مورد از عادت های رفتاری خود را در رابطه با آلودگی هو ااصلاح کند |
روانی حرکتی –اجرای مستقل |
عمل |
* |
|||||||||
دانش آموز با توجه به مطالب ارایه شده و دستا وردهای جدید علمی به عظمت خالق هستی پی می برد |
ترکیب – درک و فهم |
تعقل |
* |
|||||||||
دانش آموز برای انجام فعالیت گروهی آمادگی لازم را به دست می آورد |
اجرای مستقل |
عمل |
* |
|||||||||
رئوس مطالب |
دست یافتن به آینده ای روشن به کمک علم شیمی داشتن هوای پاک
|
|||||||||||
مواد و رسانههای آموزشی |
کتاب – تخته – پروژکتور – فیلم - چند داروی پر مصرف – نوارکاست قدیمی –CD-فلش و عکس هایی ازصنایع بسته بندی مواد غذایی |
|||||||||||
پیش بینی رفتار ورودی |
-چند مورداز دست آوردهای شیمی را که با آنها آشناست بیان کند -آب تصفیه با رودخانه چه تفاوتی دارد را توضیح دهد -چگونه آب تصفیه می شود -چند داروی که استفاده زیاد دارند و در اثر واکنش ها و فناوری های شیمی به دست آمده است را نام ببرد - هوای شهر ستان محل زندگی ما درچه اوقاتی آلوده است که باعث تعطیلی مدارس می شود -در شهرما علت اصلی آلودگی هوا چیست -وضیعت تنفس درهنگام عبور از محلی که در آن زباله ها در حال سوختن است چگونه است - |
|||||||||||
ایجاد ارتباط اولیه |
معلم با زدن چند ضربه به درب کلاس ، پس از ورود با صدای بلند سلام می کند با لبخند از دانش آموزان برای اینکه به احترامش ایستاده اند تشکر نموده سپس با احوالپرسی با دانش آموزان ، جویای سلامتی غایبین جلسه قبل شده و شروع به حضور و غیاب می کند نظر دانش آموزان را در مورد چیدمان کلاس می پرسد |
زمان: 5 دقیقه |
||||||||||
گروهبندی، مدل و ساختار کلاسی |
چیدمان کلاس به صورت هلالی ( نیم دایره ) در دو ردیف که قبل از شروع کلاس به کمک همیار معلم صورت گرفته است دانش آموزان به صورت گروههای چهار نفره کنار هم ( دو نفر ردیف اول و دو نفر پشت سر آنها ) قرار می گیرند |
|||||||||||
روش ایجاد و تداوم انگیزه |
-برای ایجاد انگیزه با پخش یک فیلم کوتاه از کاربرد و دست آوردهای علم شیمی در صنایع کشاورزی و پلاستیک توجه و اشتیاق دانش آموز را به درس جدید جلب میکنیم
-به همراه بردن چند دارو ی پر مصرف و همچنین یک نوار کاست قدیمی و CD ، جهت مقایسه کاربرد انها -توضیح دادن اینکه تهیه و بسته بندی لبنیات در سالهای گذشته(50 سال قبل) چگونه و اکنون در شهرستان ما به چه صورت است ،توجه آنها را باین مساله که آسایش و رفاه در گرو دست آوردها و فناوری های جدید است جلب می کنیم -با نشان دادن کلیپ کوتاهی ازجنگ و بمب های به کار رفته در آن اثرات مخرب استفاده نادرست از دانش و فناوری ها را به آنها نشان دهیم
-در مرحله بعدی با نشان دادن عکس هایی، که مقایسه هوای پاک و طبیعت زیبای یک روستا و همچنیین هوای آلوده کلان شهرها را نشان می دهد توجه دانش آموزان را به داشتن هوایی پاک و کاهش آلودگی هو اجلب می کنیم
|
زمان : 5 دقیقه |
ادامه دارد...
مبلغ واقعی 13,625 تومان 20% تخفیف مبلغ قابل پرداخت 10,900 تومان
برچسب های مهم